Oglądasz wypowiedzi znalezione dla hasła: Global Positioning System
Temat: GPS - pytanie !! PILNE
At 09:19 PM 1/26/02 +0100, you wrote:
| 1. Objaśnij terminy: GPS, GLONASS, Navstar. Dlaczego są to systemy
pasywne?
GPS = Global Positioning System
GLONASS = GLObal NAvigation Satellite System
Navstar - Navigation System with Time and Ranging
program kosmiczny, cel - technologia, typ - nawigacja, poczatek 31 maja 1967
bodajze ;)
| 2. Konstelacja satelitów GPS.
teoretycznie : 6 satelitow na 4rech orobitach nachylonych do rownika pod
katem 55
praktycznie - wiecej bo dochodza zapasowe satelity: 29 satelitow na dzien 24
stycznia 2002 ;)
| 3. Almanach i efemeryda.
Za pomoca almanachu oblicza się pozycje satelity aby określić np. najlepsze
pory do pomiarów.
Zawiera:
-numer satelity
-stan satelity ("zdrowie") ;))
- tydzień GPS
- epoka (w sek) w danym tygodniu
- pierwiastek z długości wielkiej półosi orbity
-mimośród
-średnia anomalia mimosrodowa na daną epokę
-katowa odległość pericentrum od węzła wstępującego
-odchyłka od teoretycznej inklinacji (od 55st)
-długość węzła wstępującego
-prędkośc "porusznia się" węzła wstępującego
-błąd fazy sygnału
-bład częstotliwości
Almanach jest transmitowany przez depesze satelitarną
Efemerydy pokładowe są ustawiane prze stacje kontrolne i określają
precyzyjna ( bład 5 metrów)
pozycję satelity na orbicie
zawiera:
- data efemeryd
- do jakiej epoki odnosza sie efemerydy
- keplerowskie parametry orbity w sile 6 ;)
- poprawka ruchu sredniego
- nachylenie płaszczyzny orbity do równika
-prędkośc "porusznia się" węzła wstępującego
- współczynniki korekcji parametrów opisujących orbitę w sile 6
| 4. Dlaczego GPS używa sygnału o rozproszonym widmie, na czym to polega, co
| to daje?
Rozproszone widmo jest ze wzgledów bezpieczeństwa- trudniej takie coś
zakłucać czy
podsłuchiwać
| 5. Rodzaje kodów i odpowiadające im teoretyczne poziomy dokładności (bez
| ograniczania dostępu i naturalnych zakłóceń). Dokładność rzeczywista w
| trybie autonomicznym:
| - SPS z własnych pomiarów Państwa,
| - PPS wg oferty producentów odbiorników.
www.navi.pl
| 6. Sposoby ograniczania dostępu do kodu C/A i P. Jakie to ograniczenie -
| zmniejszenie dokładności czy całkowity brak dostępu?
C/A -1)celowe zmniejszenie dokładności zegara oscylatora satelity
2) obcięcie depeszy satelitarnej przez co nie można wyznaczyć dokładnej
pozycji satelity
P - szyfrowany (Y kod) - aby miec do niego dostep musisz miec w odbiorniku
AOC- Auxilary Output Chip ,
ktory otrzymuja uprzywilejowane jednostki (czytaj wojsko)
| 7. Pomiar statyczny, kinematyczny, autonomiczny.
duzo pisania ;))
www.navi.pl
albo ksiażka Czarneckiego "Geodezja współczesna"
| 8. Po co stosuje się dwie fale nośne (L1 i L2), obie modulowane depeszą
| nawigacyjną, skoro oba kody rozpraszają nośną L1?
Kombinacje liniowe L1 i L2 eliminują (częściowo) wiele efektów związanych z
propagacją
sygnału.
Sztucznie wytworzone:
L3 - wpływ jonosfery (tzw. iono-free)
L4 - eliminuje czynnik geometryczny zawierajacy poprawki zegarow i
opoznienie troposferyczne (geo-free)
L5- bardzo przydatna przy rozwiązywaniu nieoznaczoności
- kombinajca MW (Melborna- Wubbena) wymaga kody P
| 9. Na czym polega zasadnicza różnica między pomiarem geodezyjnym i
kodowym -
| co się mierzy i oblicza w obu przypadkach?
geodezyjny? - chyba chodzi o fazowy ;)))
Kodowy - pseudoodleglosc satelita odbiornik -(opoznienie jest obliczna na
podstawie przesuniecia
PRNu w wyniku uzyskania maksymalnej korelacji)
Fazowy - mierzona jest niejako ułamkowa cześć długości fali.Trzeba obliczyć
jeszcze tzw, nieoznaczoność , czyli
całkowitą liczbę długości fali. (tzw, ambiguity)
| 10. Podstawowe (4) składniki depeszy nawigacyjnej.
Moim zdaniem 5 ;))
-poprawka zegara satelity
-efemerydy I
-efemerydy II
- almanach (podobne dane jak w efemerydach ale z wyprzedzeniem np. na
miesiąc naprzód)
-inne (np. współcznynniki do modelu jonsfery Klobuchara)
| 11. Czas akwizycji i reakwizycji. Dlaczego nie może być krótszy niż
| kilkanaście a praktycznie 30 sek. i co się stało jeśli wynosi kilka czy
| nawet kilkanaście minut pomimo dobrej widoczności satelitów? Z jaką
| częstotliwością odbiornik podaje pozycję?
Całkowita "objetość" depeszy sat. to 1500 bitów
czestotliwośc 50HZ -czyli czas transmisji = 1500/50= 30 sekund
To że satelita jest widoczny wcale nie oznacza iż są dobre warunki
propagacji fali.
Po drugie ważna jest nadmiarowość danych -dlatego np. przy pomiarach
statycznych "kwitnie się" do godziny na punkcie
Pozdrawiam
--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.comp.gis
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Zegarek z GPS-em, Microsoft AutoPC, Upadki satelitow GLONASS: serwis www.horyzont-kpg.com.pl
*Biuletyn informacyjny 2/98 (15.06.98)*
==============================
HORYZONT-KPG
lokalizacja satelitarna
==============================
Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia naszego serwisu WWW, poswieconego
nawigacji satelitarnej GPS.
http://www.horyzont-kpg.com.pl
Teraz - poza porownaniami odbiornikow GPS, oprogramowaniem Shareware
do nawigacji i wprowadzeniem do poszczegolnych typow zastosowan tej
technologii - takze Serwis Informacyjny.
Pozdrawiam,
Eryk J. Lipinski
===============================
Oto aktualne tematy:
nowy Microsoft AutoRoute + GPS juz w naszej ofercie
---------------------------------------------------
Jestesmy pod silnym wrazeniem, jakie wywarl na nas nowy pakiet
Microsoftu: AutuRoute z obsługa GPS. Tym, co podzialalo na nas
najsilniej byla wysoka jakosc map naszego kraju oraz duza
inteligencja, z jaka software pomaga planowac trasy przejazdu. (...)
http://www.horyzont-kpg.com.pl
Zegarek z GPS-em: kiedy?
---------------------------------------------------
Kiedys zastanawialismy sie, czy ktos zaproponuje nam kupno zegarka z
wbudowanym odbiornikiem GPS, teraz pozostaje juz tylko kwestia: kiedy.
(...) http://www.horyzont-kpg.com.pl
Microsoft AutoPC
---------------------------------------------------
AutoPC jest ostatnim z linii produktow firmy Microsoft "napedzanych"
systemem operacyjnym MS Windows CE. Idea polega na udostepnieniu
kierowcom (którzy coraz wiecej czasu spedzaja bezproduktywnie w
korkach!) korzysci zwiazanych z technologia komputera osobistego.
(...) http://www.horyzont-kpg.com.pl
Tak powstała gra MS CART Precision Racing
---------------------------------------------------
Do modelowania rzeczywistych przebiegow torow wyscigowych samochodów
INDY dla potrzeb gry komputerowej Microsoft CART Precision Racing
uzyto technologi GPS Real Time Kinematic. (...)
http://www.horyzont-kpg.com.pl
Upadki satelitow GLONASS
---------------------------------------------------
Rosyjski odpowiednik GPS: GLONASS wciaz ma klopoty. (...)
http://www.horyzont-kpg.com.pl
GPS a rok 2000
---------------------------------------------------
Zla i dobra wiadomosc dla uzytkownikow GPS. (...)
http://www.horyzont-kpg.com.pl
Procedura dostepu do kodu P w swietle przystapienia Polski do NATO
---------------------------------------------------
Usluga Precyzyjna GPS (PPS) daje zwiekszona dokladnosc pozycjonowania,
ale dostep do niej jest ograniczony. Dlaczego? (...)
http://www.horyzont-kpg.com.pl
Javad Ashjae: powrot geniusza?
---------------------------------------------------
"Po trzech latach spedzonych w korporacyjnej dzunglii, Javad Ashjae,
inzynier - przedsiebiorca ktory odcisnal wyrazne pietno na
inzynierskim i biznesowym profilu firmy Ashtech, wprowadzi na rynek
nowa generacje technologii GPS i GLONASS." (...)
http://www.horyzont-kpg.com.pl
GPS i mapa na PalmPC - czy to dziala?
---------------------------------------------------
Firma TeleType - producent jedynego oprogramowania do obsługi GPS na
platformie Windows CE, ogłosila powazne ulepszenia swojego produktu.
(...) http://www.horyzont-kpg.com.pl
Dalmierz z laserem pulsowym: LTI MapStar
---------------------------------------------------
Bardzo ciekawy produkt przedstawila firma Laser Technologies: maly,
prawie kieszonkowy dalmierz laserowy Impulse zdolny do pomiaru
wszystkich trzech elementow niezbednych do okreslania polozenia
obiektu w przestrzeni. (...) http://www.horyzont-kpg.com.pl
Kartografia w dloni - Corvallis Alto G12
---------------------------------------------------
Firma Corvallis MicroTechnology rozpoczela sprzedaz urzadzenia, które
nazwala najdokladniejszym odbiornikiem ręcznym do sporzadzania map.
(...) http://www.horyzont-kpg.com.pl
Trimble ProXRS w Horyzont-KPG
---------------------------------------------------
Podczas ostatnio przeprowadzonych prob dwoch nowych systemow
kartograficznych Trimble ProXRS, mielismy okazje potwierdzic, ze na
terenie Polski uzycie korekcji satelitarnej z satelity
geostacjonarnego systemu LandStar daje dokladnosci Real-Time ponizej 1
metra. (...) http://www.horyzont-kpg.com.pl
===================================================
GPS (Global Positioning System) jest amerykanska konstelacja 24
satelitow, nadajacych sygnaly radiowe obejmujace cala Ziemie.
Posiadacze niewielkich "odbiornikow GPS" moga wykorzystywac sygnaly
GPS okreslajac swoje polozenie. Daje to poczatek fascynujacy
zastosowaniom tej technologii...
Horyzont-KPG jest dostawca rozwiazan i uslug z zakresu lokalizacji
satelitarnej. Zaopatrzylismy w odbiorniki GPS dwie wyprawy Marka
Kaminskiego. Naszymi klientami sa prawie wszystkie firmy branzy
telekomunikacyjnej.
Horyzont-KPG
ul. Szlachtowskiego 2a/13, Krakow
tel. (12) 636-79-14
tel. (12) 636-04-67
i@horyzont-kpg.com.pl
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: GPS/GLONASS
Pewnie gdzies na swiecie intensywnie pracuja/pracowali nad sposobem
zakłócenia tych systemów. Ciekawe czy taki przekręt jest możliwy?
oczywiście że jest
Chodzi mi oczywiście o zakłócenie/wprowadzenie błędnych danych do
odbiorników tych systemów bez ich zniszczenia (odbiorniki i same satelity
pozostają sprawne).
Jakieś propozycje?
prosze, w nr 60 magazynu Phrack (www.phrack.com) pojawil sie artykul
prezentujacy opis budowy taniego i przenosnego zaklocacza GPS.
[Low Cost and Portable GPS Jammer ]
http://www.phrack-dont-give-a-shit-about-dmca.org/phrack/60/p60-0x0d.txt
oto wybrane fragmenty (pominalem czesc techniczna i konstrukcyjna)
----------------------------------------------------------------------------
-
--[ 1 - Project Overview
A low cost device to temporarily disable the reception of the civilian
course acquisition (C/A) code used for the standard positioning service
(SPS)[1] on the Global Positioning System (GPS/NAVSTAR) L1 frequency of
1575.42 MHz.
This is accomplished by transmitting a narrowband Gaussian noise signal,
with a deviation of +/- 1.023 MHz, on the L1 GPS frequency itself. This
technique is a little more complicated than a simple continuous wave (CW)
jammer, but tends to be more effective (i.e. harder to filter) against
spread spectrum based radio receivers.
This device will have no effect on the precise positioning service (PPS)
which is transmitted on the GPS L2 frequency of 1227.6 MHz and little
effect on the P-code which is also carried on the L1 frequency. There may
be a problem if your particular GPS receiver needs to acquire the P(Y)-code
through the C/A-code before proper operation.
This device will also not work against the new upcoming GPS L5 frequency
of 1176.45 MHz or the Russian GLONASS or European Galileo systems. It can
be adapted to jam the new civilian C/A-code signal which is going to also
be transmitted on the GPS L2 frequency.
That said, it will work against the majority of consumer/OEM GPS
receivers, provided they are not setup in any advanced anti-jam
configuration.
---[ 2 - Why?
The onslaught of cheap GPS based navigation (or hidden tracking devices)
over the past few years has made it necessary for the typical citizen to
take up the fine art of electronic warfare.
Several companies[2] now sell "hidden" GPS based tracking devices which
mount inside or underneath your vehicle. Some transmit the coordinates,
via cellular phone, of your vehicle's present and/or past locations for
weeks at a time without battery changes or court orders!
Vehicle rental companies have been known to use GPS tracking devices to
verify you don't speed or abuse their rental vehicles. The unsuspecting
renter is often faced with these hidden abuse "fees" after returning the
rental vehicle.
Law enforcement agencies are dumb enough to keep track of house arrest
prisoners with simple GPS based tracking bracelets[3]. Some even use GPS
for automatic vehicle location (AVL) on their squad cars to allow the
dispatchers to send in the closest unit to a particular call or to know an
officer's location in case of an emergency situation where they can't use
their radio.
Cellular phone companies, trucking companies, private investigators,
toll-roads, aircraft, those "protect your child" systems and many more
services are all fully involved with the use of GPS based tracking. The
problem is, do you really want everyone to know where you are?
.
.
.
.
--[ 5 - Operation
Once the jammer is operational, you can practice testing it by monitoring
the signal on a common consumer GPS receiver or high quality communications
receiver. A GPS receiver close to the jammer will not be able to acquire
C/A-code lock and any operating GPS in the jammer's radiation pattern will
lose C/A-code lock. Higher quality GPS receivers tend to be less
susceptible to low power jamming, so you'll need to be in the antenna's
near-field radiation pattern (i.e. close) for it to work.
Any obstructions near the jammer's own antenna (trees, houses, hills,
walls, etc.) will decrease the jamming range. The best placement is where
the jammer's antenna is line-of-sight to the antenna of the GPS receiver
you're trying to jam. Real world results will vary drastically, but you
should be able to obtain a jam radius of a few hundred feet even in heavily
obstructed areas with the higher power (AH102) option and a simple antenna.
You can even practice counter-jamming methods to protect yourself against
hostile or accidental GPS jamming. Try to shield your GPS receiver from
the interference source by placing your body, trees, hills, rocks or other
obstructions in-between your position and the interference. More advanced
methods involve using directional or steerable phased-array antennas on
your GPS receiver (pointed skyward) to nullify any ground based
interference.
.
.
.
---------------------------------------------------------------------------
Absolutnie nikomu nie polecam budowania czegos takiego.
Chyba nie musze wspominac o tym jakie to stanowi zagrozenie dla systemow
lokalizowania opartych na GPS. Jak ktos juz czuje wewnetrzna potrzebe
budowania czego takiego to uprzejmie prosze o nietestowanie tego urzadzenia
w poblizu lotnisk, obiektow wojskowych, statkow plywajacych ... itd.
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Automatyczny System Dyspozytorski za pomoca GPS (Global Positioning System) txt
Firma Handlowo Marketingowa
Krzysztof Niewiarowski
Dystrybutor
EuroFis Optimus-IC
Os. Na Lotnisku 10
31-802 Kraków
681-39-14; 503 584 928
SYSTEM ADS
Rozszerzająca działalność na polskim rynku FHM wraz z warszawska firma
"Euro-Fis" z Radości dodała do swojej oferty Automatyczny System
Dyspozytorski (ADS). Obecnie firma pracuje także nad wdrożeniem Systemu
Identyfikacji Towarów i Automatyzacji Procesów Przepływu Towarów,
taksometrów z drukarką oraz odtwarzaczy MP3.
ADS jest w pełni zintegrowanym systemem nawigacyjnym działającym na bazie
GPS (Global Positioning System) przeznaczonym do integracji i zarządzania
oraz automatycznej lokalizacji wszystkich obiektów ruchomych (z dokładnością
do 10 metrów).
System ADS umożliwia efektywne zarządzanie - integrację i koordynację
obiektów ruchomych, gromadzenie i przetwarzanie wszystkich danych o
zdarzeniach, obiektach i systemie, szybką i skuteczną interwencję w
sytuacjach awaryjnych, kontrolę działań i stanu danych pojazdów, itp.
Ten amerykańsko-bułgarski system nawigacyjny wdrażany był dotychczas w USA,
Niemczech, Luksemburgu, Grecji, Bułgarii i Emiratach Arabskich. W Polsce
oprócz prezentowanego przez "Euro-Fis" istnieją mniej zaawansowane i dużo
droższe systemy.
ADS może być zastosowany nie tylko w przedsiębiorstwach taksówkowych,
firmach kurierskich i ochroniarskich, przedsiębiorstwach typu MZK czy PKS,
służbach miejskich i komunalnych. Może także koordynować działania służb
ratowniczych, nadzorować konwojowanie VIP-ów, monitorować i sterować
aparaturą pomiarową, pomagać w rozładowywaniu korków i odnajdywaniu
skradzionych pojazdów oraz wiele innych. Co istotne, koszt jest relatywnie
nieduży.
ADS składa się z mobilnego terminala danych, radia lub telefonu komórkowego,
zasilacza, anteny, modemu radiowego (lub GSM) i serwera komunikacyjnego
(PC-ta).
System dostępny jest w następujących opcjach: łączności radiowej-CB,
łączności GSM oraz mieszanej.
W samochodach są zamontowane terminale z graficznym wyświetlaczem
ciekłokrystalicznym, na których pojawiają się komunikaty przysłane z
centrali. W podobny sposób odpowiadają na nie kierowcy. Urządzenia pozwalają
bowiem na zdefiniowanie 256 informacji, które kierowca może wysłać do
dyspozytora po naciśnięciu przycisku w terminalu. Istnieje dziewięć klawiszy
z zaprogramowanymi fabrycznie funkcjami oraz cztery klawisze z dynamicznie
zmienianymi funkcjami.
Umiejscowienie każdego nadzorowanego samochodu pokazywane jest na
elektronicznej mapie, która umożliwia wizualizację ponad 10 tys. obiektów w
jednym czasie . Kolor obiektu wskazuje przy tym na jego status, czyli w
przypadku korporacji taksówkowej to np.: "w drodze do klienta", "z klientem"
, "odpoczywa", "na miejscu", itp. Mapa może być wyświetlana na monitorze
komputera lub za pomocą rzutnika.
Do lokalizacji obiektu, system ADS wykorzystuje osiem satelitów. Zaleca się
wykorzystanie jednego kanału radiowego do śledzenia nie więcej niż 200
pojazdów. Pozwala to w ciągu minuty odświeżyć pozycję każdego z nich. Jeżeli
ktoś będzie chciał wykorzystać jeden kanał do nadzoru większej liczby
pojazdów, to wydłuży się czas oczekiwania.
W momencie przyjęcia zgłoszenia system automatycznie wybiera najbliższy
pojazd. Jeśli taksówka jest zajęta, jej kierowca w ciągu 15 sekund musi
podjąć decyzję i w przypadku przyjęcia zlecenia kierowca od razu podaje
orientacyjny czas dojazdu. W przypadku odmowy, system poszukuje następnego
najbliższego kierowcy.
Jeden dyspozytor pracujący na PC jest w stanie obsłużyć 1,5-3 tys. zleceń.
W komputerze zapisywana jest "historia" pracy każdego kierowcy - od momentu
zgłoszenia gotowości do pracy do chwili jej zakończenia, uwzględniając przy
tym każdą przerwę w ruchu. Możliwe jest więc rozpatrzenie każdej reklamacji
klienta - analizuje się bowiem z dokładnością do sekundy i 5 metrów przebieg
podróży.
Istotną zaletą ADS jest funkcja alarmowa. W kabinie kierowcy znajduje się
przycisk, który po uruchomieniu może automatycznie alarmować nie tylko
dyspozytora, ale i np. policję, pogotowie ratunkowe, straż pożarną itp.
Sygnał o napaści, np. na taksówkarza, może automatycznie włączać stałe,
radiowe połączenie i podsłuch w kabinie kierowcy, a dodatkowo uruchomienie
ukrytej wideokamery. Gdy funkcja ta zostaje włączona, obiekt jest
automatycznie wizualizowany w oddzielnym oknie w najbardziej szczegółowej
skali. Dokładna lokalizacja umożliwia natychmiastową reakcję kierowców
znajdujących się najbliżej potrzebującego pomocy.
Inne zalety użytkowania systemu ADS to: obniżenie kosztów działania centrali
dyspozytorskiej, skrócenie czasu dojazdu do klienta poprzez automatyczny
wybór najbliższego pojazdu, zapewnienie kontroli kierowców (przechowywanie
informacji na temat płatnych kursów i wolnych przejazdów w bazie danych),
równomierny rozkład zleceń dla kierowców, automatyczne namierzanie pojazdów
w czasie rzeczywistym (dodatkowa ochrona w przypadku kradzieży auta) oraz
minimalizacja błędów zarówno kierowców, jak i dyspozytorów dzięki
komunikatom tekstowym.
W samochodach korporacji taksówkowych można zamontować także taksometr nie
tylko naliczający opłaty za przejazdy, ale też zliczający przejechane
kilometry. Posiada on graficzny wyświetlacz, drukarkę termiczną (możliwość
wydruku logo w nagłówku), a także czytnik kart chipowych: do identyfikacji
kierowcy i/lub przenoszenia danych. Taksometr jest dostosowany do wszystkich
rodzajów samochodów; może obsługiwać do 5 kierowców.
Ten krótki opis to tylko najważniejsze z możliwości systemu, który pozwoli
Państwu zaoszczędzić wiele pieniędzy poprzez racjonalną gospodarkę zasobami
transportu, oraz skrócić czas, na wykonanie zadania, lub dotarcia do
klienta.
Szczegóły można uzyskać dzwoniąc na numer 012 681 39 13; 503 584 928 i
umówić się na kontakt z handlowcem, serwisantem.
Z Poważaniem
Krzysztof Niewiarowski
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Automatyczny System Dyspozytorski za pomoca GPS (Global Positioning System) txt
Firma Handlowo Marketingowa
Krzysztof Niewiarowski
Dystrybutor
EuroFis Optimus-IC
Os. Na Lotnisku 10
31-802 Kraków
681-39-14; 503 584 928
SYSTEM ADS
Rozszerzająca działalność na polskim rynku FHM wraz z warszawska firma
"Euro-Fis" z Radości dodała do swojej oferty Automatyczny System
Dyspozytorski (ADS). Obecnie firma pracuje także nad wdrożeniem Systemu
Identyfikacji Towarów i Automatyzacji Procesów Przepływu Towarów,
taksometrów z drukarką oraz odtwarzaczy MP3.
ADS jest w pełni zintegrowanym systemem nawigacyjnym działającym na bazie
GPS (Global Positioning System) przeznaczonym do integracji i zarządzania
oraz automatycznej lokalizacji wszystkich obiektów ruchomych (z dokładnością
do 10 metrów).
System ADS umożliwia efektywne zarządzanie - integrację i koordynację
obiektów ruchomych, gromadzenie i przetwarzanie wszystkich danych o
zdarzeniach, obiektach i systemie, szybką i skuteczną interwencję w
sytuacjach awaryjnych, kontrolę działań i stanu danych pojazdów, itp.
Ten amerykańsko-bułgarski system nawigacyjny wdrażany był dotychczas w USA,
Niemczech, Luksemburgu, Grecji, Bułgarii i Emiratach Arabskich. W Polsce
oprócz prezentowanego przez "Euro-Fis" istnieją mniej zaawansowane i dużo
droższe systemy.
ADS może być zastosowany nie tylko w przedsiębiorstwach taksówkowych,
firmach kurierskich i ochroniarskich, przedsiębiorstwach typu MZK czy PKS,
służbach miejskich i komunalnych. Może także koordynować działania służb
ratowniczych, nadzorować konwojowanie VIP-ów, monitorować i sterować
aparaturą pomiarową, pomagać w rozładowywaniu korków i odnajdywaniu
skradzionych pojazdów oraz wiele innych. Co istotne, koszt jest relatywnie
nieduży.
ADS składa się z mobilnego terminala danych, radia lub telefonu komórkowego,
zasilacza, anteny, modemu radiowego (lub GSM) i serwera komunikacyjnego
(PC-ta).
System dostępny jest w następujących opcjach: łączności radiowej-CB,
łączności GSM oraz mieszanej.
W samochodach są zamontowane terminale z graficznym wyświetlaczem
ciekłokrystalicznym, na których pojawiają się komunikaty przysłane z
centrali. W podobny sposób odpowiadają na nie kierowcy. Urządzenia pozwalają
bowiem na zdefiniowanie 256 informacji, które kierowca może wysłać do
dyspozytora po naciśnięciu przycisku w terminalu. Istnieje dziewięć klawiszy
z zaprogramowanymi fabrycznie funkcjami oraz cztery klawisze z dynamicznie
zmienianymi funkcjami.
Umiejscowienie każdego nadzorowanego samochodu pokazywane jest na
elektronicznej mapie, która umożliwia wizualizację ponad 10 tys. obiektów w
jednym czasie . Kolor obiektu wskazuje przy tym na jego status, czyli w
przypadku korporacji taksówkowej to np.: "w drodze do klienta", "z klientem"
, "odpoczywa", "na miejscu", itp. Mapa może być wyświetlana na monitorze
komputera lub za pomocą rzutnika.
Do lokalizacji obiektu, system ADS wykorzystuje osiem satelitów. Zaleca się
wykorzystanie jednego kanału radiowego do śledzenia nie więcej niż 200
pojazdów. Pozwala to w ciągu minuty odświeżyć pozycję każdego z nich. Jeżeli
ktoś będzie chciał wykorzystać jeden kanał do nadzoru większej liczby
pojazdów, to wydłuży się czas oczekiwania.
W momencie przyjęcia zgłoszenia system automatycznie wybiera najbliższy
pojazd. Jeśli taksówka jest zajęta, jej kierowca w ciągu 15 sekund musi
podjąć decyzję i w przypadku przyjęcia zlecenia kierowca od razu podaje
orientacyjny czas dojazdu. W przypadku odmowy, system poszukuje następnego
najbliższego kierowcy.
Jeden dyspozytor pracujący na PC jest w stanie obsłużyć 1,5-3 tys. zleceń.
W komputerze zapisywana jest "historia" pracy każdego kierowcy - od momentu
zgłoszenia gotowości do pracy do chwili jej zakończenia, uwzględniając przy
tym każdą przerwę w ruchu. Możliwe jest więc rozpatrzenie każdej reklamacji
klienta - analizuje się bowiem z dokładnością do sekundy i 5 metrów przebieg
podróży.
Istotną zaletą ADS jest funkcja alarmowa. W kabinie kierowcy znajduje się
przycisk, który po uruchomieniu może automatycznie alarmować nie tylko
dyspozytora, ale i np. policję, pogotowie ratunkowe, straż pożarną itp.
Sygnał o napaści, np. na taksówkarza, może automatycznie włączać stałe,
radiowe połączenie i podsłuch w kabinie kierowcy, a dodatkowo uruchomienie
ukrytej wideokamery. Gdy funkcja ta zostaje włączona, obiekt jest
automatycznie wizualizowany w oddzielnym oknie w najbardziej szczegółowej
skali. Dokładna lokalizacja umożliwia natychmiastową reakcję kierowców
znajdujących się najbliżej potrzebującego pomocy.
Inne zalety użytkowania systemu ADS to: obniżenie kosztów działania centrali
dyspozytorskiej, skrócenie czasu dojazdu do klienta poprzez automatyczny
wybór najbliższego pojazdu, zapewnienie kontroli kierowców (przechowywanie
informacji na temat płatnych kursów i wolnych przejazdów w bazie danych),
równomierny rozkład zleceń dla kierowców, automatyczne namierzanie pojazdów
w czasie rzeczywistym (dodatkowa ochrona w przypadku kradzieży auta) oraz
minimalizacja błędów zarówno kierowców, jak i dyspozytorów dzięki
komunikatom tekstowym.
W samochodach korporacji taksówkowych można zamontować także taksometr nie
tylko naliczający opłaty za przejazdy, ale też zliczający przejechane
kilometry. Posiada on graficzny wyświetlacz, drukarkę termiczną (możliwość
wydruku logo w nagłówku), a także czytnik kart chipowych: do identyfikacji
kierowcy i/lub przenoszenia danych. Taksometr jest dostosowany do wszystkich
rodzajów samochodów; może obsługiwać do 5 kierowców.
Ten krótki opis to tylko najważniejsze z możliwości systemu, który pozwoli
Państwu zaoszczędzić wiele pieniędzy poprzez racjonalną gospodarkę zasobami
transportu, oraz skrócić czas, na wykonanie zadania, lub dotarcia do
klienta.
Szczegóły można uzyskać dzwoniąc na numer 012 681 39 13; 503 584 928 i
umówić się na kontakt z handlowcem, serwisantem.
Z Poważaniem
Krzysztof Niewiarowski
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Kontakt, było: pytanie
Marek Czerwonka wrote:
A więc ostateczna teoria wszystkiego, będzie musiała zawierać
w sobie OTW jako szczególny przypadek (granice jej stosowalności
są znane).
No przynajmniej z grubsza ;-)
A poza tym, nadal bardzo często wygodniej jest korzystać z teorii
Newtona, mimo, że jest duuuużo bardziej "bez sensu" :-)
Zwróć też uwagę, że osoby, które są skłonne ją krytykować na ogół
jej nie znają. Nie znam nikogo kto by ją dogłębnie poznał a potem
powiedział: słuchajcie to bzdura.
Jak widać, oczywistości też czasem trzeba klarować.
Ludzie przeczytają czasem kilka pozycji Prószyńskiego i S-ka i
myślą potem, że znają OTW.
Proszę mi tu Mietka Prószyńskiego na równi z prasą brukową
nie stawiać! :-) Moim zdaniem odwalił "kawał dobrej roboty".
(mam na myśli wydawnictwo)
A nie mają racji. Myślę, że aby ją
w miarę poznać potrzeba kilku lat. Wtedy maleje ochota żeby ją tak
łatwo poddawać krytyce :) Na przykład na podstawie jakiejś tam
publikacji na www.
Co do "jakiejś tam publikacji", to dałem się sprowokować :-)
i spędziłem nad pracą Toma Van Flanderna parę godzin.
A teraz dla tych, którzy nie mają tyle zdrowia, lub nie
znają angielskiego, moja "recenzja" w _dużym_ streszczeniu:
Praca jest ciekawa. Jeśli ktoś się OTW intersuje, warto przeczytać.
Ale potraktowanie jej jak "podręcznika" lub przyjęcie "na wiarę"
było by dużym błędem.
Powołuje się tam (TVF) na "paradoksy" teorii względności.
Wszystkie znane. Niektóre z nich są "realne", tzn. wcale
nie jest oczywiste jak do nich podchodzić. Niektóre z nich
są problemami "pozornymi" wynikającymi z prawdziwych trudności
w zrozumieniu OTW, jakie mają np. wszyscy studenci fizyki
(niektórzy przez to przechodzą pomyślnie - zresztą przeciętny
student z fizyki wogóle nie ma w kursie OTW - zależy od
specjalizacji i indywidualnych zainteresowań).
Na przykład "paradoks Eddingtona" dowodzi ni mniej ni więcej
tylko: "wektorowa teoria grawitacji nie jest zgodna z obserwacjami
przy założeniu skończonej prędkości rozchodzenia się oddziaływań".
To nie podważa ani STW ani OTW. Dokładniej: takie spostrzeżenie
było jednym z głównych powodów powstania OTW.
(przy okazji przypominam, że STW jest "idealizacją", która ma
sens wyłącznie w przybliżeniu grawitacji dążącej do zera :-).
Wnioski, z fundamentalnych eksperymentów, o których Van Flandern
pisze, rzeczywiście wcale nie są oczywiste, i należy być bardzo
ostrożnym w ich interpretacji. Ale wnioski, które on wyciąga,
też nie są oczywiste. Co prawda większości z nich nie da się
obalić "wprost" (chyba, że komuś wystarczy brzytwa Ockhama).
W dziedzinie OTW i STW łatwo "wpuścić się w kanał" myślenia
analogiami do "codziennych doświadczeń", które jednak na tym
gruncie zawodzą... Ale coś takiego jak "retardacja krzywizny
czasoprzestrzennej" - konia z rzędem temu, kto mi na ten
temat w obrazowym (potocznym) języku coś powie.
OTW ma swoje równania pola, przepis jak transformować te równania
razem z układem odniesienia - i bardzo "odważny" jest ktoś, kto
próbuje z tego definitywne "filozoficzne" wnioski wyciągać.
"Odwaga wynika albo z braku wyobrazni,
albo z braku odpowiedzialnosci"
(cytat ze Zlotych Mysli Slawka K. :-) )
A propos tęsknoty do teorii wszystkiego,
(w nawiązaniu do zdania o "ostatecznej teorii wszystkiego"):
przypomniałem sobie, że Feynmann już skonstruował _jedno_ równanie
opisujące _wszystkie_ _znane_ prawa fizyki! Przepis jest
prosty: jeżeli jakieś prawo jest opisane równaniem A = B,
to zawsze można je zapisać równaniem A - B = 0. Po podniesienu,
obu stron :-), do kwadratu należy wszystkie równania stronami
zsumować. :-)
SŁOWNICZEK :-)
STW - Sczególna Teoria Względności, z grubsza mówiąc: zakładając,
że istnieje w przyrodzie maksymalna prędkość, opisuje tego
kinematyczne konsekwencje i wiąże je z klasyczną elektrodynamiką.
OTW - Ogólna Teoria Względności
Teoria grawitacji Einsteina, ukoronowana równaniem wiążącym rozkład
krzywizny metryki czaso-przestrzennej z rozkładem gęstością masy.
Albert Einstein:
Fizyk niemiecki, z powodu pochodzenia żydowskiego, zmuszony do
emigracji do USA. Czołowy twórca STW i OTW. Nagrodę Nobla otrzymał
za teoretyczne uzasadnienie efektu foto-elektrycznego :-)
Mieszał się także do filozofii. I do polityki, pisując do
prezydentów USA listy np. przestrzegające przed konsekwencjami
przejęcia przez Niemców złóż uranu na Morawach.
Reszta w Encyklopedii PWN i innych źródłach.
Paradoks Eddingtona:
spostrzeżenie, że jeśli gawitacja rozchodzi
się ze skończoną prędkością, to orbity planet nie mogą być stabilne.
Łatwiej sobie to uzmysłowić, gdy rozważymy dwa ciała krążące wokół
siebie. Newtonowska grawitacja z kierunku, gdzie było "przed chwilą"
drugie ciało generuje składową "nieradialną" napędzającą moment
pędu układu (oba ciała w tym samym kierunku). Opisany dokładnie
np. w wymienionej pracy van Flanderna.
Brzytwa Ockhama:
Zasada teorii poznania, stwierdzająca, że "nie należy
mnożyć niepotrzebnych bytów". Na chłopski rozum:
można wymyślać dowolne teorie, ale prawdopodobieńswo, że
mają one sens jest zerowe, jeśli nie ma się jakichś
logicznych podstaw do ich przyjęcia.
Tom van Flandern:
Autor "The speed of Gravity - What the Experiments Say"
http://www.ldolphin.org/vanFlandern/gravityspeed.html
Znany chyba głównie z prac o GPS-ie
GPS: Global Positioning System zastępujący kompas i busolę
sztucznymi satelitami :-).
Marek Czerwonka:
Wybitny polski astronom (UJ), znany w niektórych kręgach
z b. wyskokiego IQ, olimpijskich sukcesów w Szkrablach,
czołowej pozycji w obliczeniach S@H oraz niezastąpionej
roli w organizacji I Zlotu Polskich Uczestników S@H w Krakowie
(nie umniejszając roli pozostałych organizatorów).
Na pewno jeszcze o nim usłyszycie.
Slawek <Kotyn@plearn.edu.pl
Uff... grafoman jestem, czy jak?
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: F-16 to Berliet Millera-Kwasa!
F-16 to BYL dobry samolot w XX w.
Ale teraz may wiek XXI!
Gość portalu: wikul napisał(a): Twoje porównanie jest tak beznadziejnie głupie
że nawet nie sposób z nim dyskutować.
A: Pewnie ty wiesz wszystko, tylko ze zapomniales o takich faktach jak:
- F-16 to konstukcja z lat 1970tych, wiec po prostu PRZESTARZALA!
- Wersja oferowana Polsce nie zostala jeszcze do konca przetestowana.
Moze jest ona dobra na walke ze slabo wyszkolonymi pilotami i marnie
utrzymywanymi samolotami z krajow III swiata (Np. Irak), ale nie ma szans z
najnowszymi sowieckimi czy tez niemieckimi mysliwcami...
- USA nie da nam kodow zrodlowych oprogramowania, przez co bedzie mialo
mozliwosc taniego i szybkiego uniwszkodliwienia "polskich" F-16, jak tylko np.
uznaja, ze nie jestesmy godnym zaufania sojuznikiem (np. nie bedziemy chcieli
przelwac polskiej krwi w Korei czy Iraku), albo ze zalegamy ze splata rat.
F-16 to kon trojanski Pentagonu... :(
W: Więc trochę o tym myśliwcu :
Obecna seria produkcyjna myśliwca F-16C/D to blok 50/52. Polsce zaoferowano
samoloty z bloku 52, z silnikami Pratt and Whitney, a nie General Electric, jak
w bloku 50.
A: I co z tego? F-16 to tak czy inaczej samolot jednosilnikowy. General
Electric tez zreszta robi dobre silniki, wiec o czym tu mowa?
W: Myśliwiec General Dynamics (obecnie Lockheed) F-16 C/D powstał w ramach
koncepcji LWF (Light Weight Fighter - Myśliwiec Wagi Lekkiej). Do tej pory
zbudowano ponad 4 tysiące sztuk F-16 różnych wersji, pierwsze egzemplarze
seryjne lotnictwo wojskowe USA otrzymało w roku 1978.
A: Co znaczy, ze jest to projekt z poczatku lat 1970tych, epoki wczesnego
Gierka, kilka lat starszy od MIG-29... A liczba wyprodukowanych samolotow
nic nie znaczy, bo FIAT 126-P tez wyprodukowano w rekordowej liczbie
egzemplarzy... :(
W: Obecnie produkowane wersje to F-16C (jednomiejscowa) i F-16D (dwumiejscowa
szkolna, a także do działań w złych warunkach atmosferycznych).
Napęd F-16C/D blok 52 stanowi silnik dwuprzepływowy Pratt and Whitney F-100-PW-
229 o sile ciągu 130 kiloniutonów z dopalaniem. Maksymalna masa startowa
samolotu wynosi blisko 17 ton, z czego do 5,5 tony przypada na uzbrojenie bądź
dodatkowe zbiorniki z paliwem. Uzbrojenie strzeleckie F-16 to sześciolufowe 20-
milimetrowe działko Vulcan z 500 nabojami. Dla celów obrony powietrznej blok
50/52 można uzbrajać w rażące cele poza granicą horyzontu rakiety AMRAAM (z
systemem nawigacji bezwładnościowej i aktywnym naprowadzaniem radarowym w
ostatniej fazie lotu), a także najnowsze wersje naprowadzanych na podczerwień
pocisków Sidewinder (reagują one nie tylko na ciepło dyszy silnika, ale także
rozgrzanych krawędzi natarcia skrzydeł).
A: W te same lub podobne uzbrojenie mozna wyposazyc praktycznie KAZDY samolot z
lat 1960tych i pozniejszych. Do Poloneza tez mozna wstawic nowoczwesny silnik z
elektronicznym wtryskiem paliwa, komputerem, itp. zamontowac klimatyzacje, ABS,
poduszki powietrzne, a nawet telewizor i nawigacje satelitarna, ale to WCIAZ
bedzie konstrukcja z lat 1970tych! RAAF (Australia) lata np. wciaz amolotami F-
111, z podobnego okresu co F-16. Zostaly one tez wyposazone w
najnowoczesniejsze uzbrojenie i elektronike. Tyle, ze F-111 to mysliwiec tzw.
dominacji powietrznej i bombowiec ataku przeprowadzanego tuz nad powierzchnia
ziemii, wiec wciaz ma przewage nad lotnictwem np. Indonezji. Ale Polska ma
dwoch tradycyjnych wrogow : Niemcy i Rosje, i kazdy z nich ma znacznie lepsze
i nowoczesniejsze samoloty niz te, oferowane Polsce przez USA!
W: Jako szturmowiec F-16 C/D może zabierać różne zestawy bomb i pocisków
kierowanych, w tym bomby naprowadzane systemem nawigacji satelitarnej GPS (tak
zwana Wspólna Amunicja Ataku Bezpośredniego, skrót nazwy angielskiej JDAM)...
A: Cos ci sie pomylilo! GPS=Global Positioning System!
W: ... oraz używane od niedawna przez amerykańskie lotnictwo bomby,
uwzględniające korektę na siłę i kierunek wiatru.
A: Te, ktore trafily przez pomylke w ambasade Chin w Belgradzie?
W: Do wykrywania celów F-16C/D ma dopplerowski radar Hughes APG-68 o
parametrach, zapewniających współpracę z rakietami AMRAAM. Potrafi on nawet z
dużej odległości odróżnić poszczególne samoloty w zwartej ich formacji. Radar
ten nie ma konwencjonalnego ekranu, gdyż dzięki cyfrowemu przetwarzaniu
impulsów pilot otrzymuje od razu konkretne parametry obserwowanych celów.
A: Telepatycznie, bezposrednio do mozgu? ;)
W: Samolot dysponuje także systemem ostrzegania przed radarem
nieprzyjacielskim, a na głównym pylonie podkadłubowym można umieścić
elektroniczny zestaw zakłóceniowy. Zestaw nie wymaga współpracy pilota, bowiem
ma autonomiczny komputer. Dużym atutem bojowym F-16, zwłaszcza w bezpośrednich
pojedynkach powietrznych, jest znaczna wytrzymałość konstrukcji - przy pełnym
zatankowaniu zbiorników paliwa samolot może znieść przyspieszenie
dziewięciokrotnie większe od ziemskiego.
A: Pod warunkiem, ze wytrzyma je pilot!
W: Prędkość maksymalna F-16C/D wynosi 1460 km/godz. (1,2 Ma) na poziomie morza i
2175 km/godz. (2,05 Ma) na wysokości 12 tys. metrów. Pułap praktyczny to nieco
ponad 15 tys. metrów. Zasięg z typowym ładunkiem bojowym wynosi 1000 km, zasięg
dla przebazowania blisko 4 tys. kilometrów. Napęd F-16C/D blok 52 stanowi
silnik dwuprzepływowy Pratt and Whitney F-100-PW-229 o sile ciągu 130
kiloniutonów z dopalaniem. Maksymalna masa startowa samolotu wynosi blisko 17
ton. (PAP)
A: MIG-29 ma Vmax 2,455 km/h (jest wiec SZYBSZY od F-16), ma pulap 17 km
(2 km wyzej niz F-16), zasieg bojowy ma 1,150km (150km dale4j niz F-16).
MIG-29 ma DWA silniki (jest wiec bardziej niezwodny, bo awaria jednego silnika
nie zmusza polota od rzu do katapultowania), kazdy o ciagu 8,300 kg
(18,300 lb) czyli 81 kN (razem 162 KN, czyli pk. 25% wiecej niz F-16).
Masa startowa MIG-29 wynosi 18 ton.
TAK WIEC OSIAGI MA F-16 GORSZE NIZ MIG-29. WNIOSEK? NIE LEPIEJ BY ZMODRNIZOWAC
MIGI-29? Nie taniej by bylo kupic nawet MIGi-29 i wyposzayc je w nowoczesna
awionike i uzbrojenie standarow NATO?
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: US Army Space Brigade w Iraku(ciekawostka);)
US Army Space Brigade w Iraku(ciekawostka);)
Army's first space brigade stands up
by Maj. Laura Kenney
PETERSON AIR FORCE BASE, Colo. (Army News Service, May 2, 2003) - Army Space
Command activated the service's first and only space brigade April 11 with
formation of the 1st Space Brigade (Provisional) in a ceremony held at the
command headquarters, Peterson Air Force Base.
Elements of the brigade's three battalions have been deployed in Iraq and
the surrounding theater in support of Marine Expeditionary Force 1, V Corps
and Central Command.
"This activation represents a huge step forward in the normalization of
Space," said Lt. Gen. Joseph M. Cosumano Jr., commanding general, U.S. Army
Space and Missile Defense Command. "And what better time to do it, than
these historic times we find ourselves in, with Army Space forces deployed
on critical missions, supporting the warfighters of Iraqi Freedom.
"The new 1st Space Brigade (Provisional) is the first and only Space Brigade
in the Army. Army Space Command just marked its 15th birthday, although the
history of the Army in Space is much longer than that. We've postponed
celebrating that anniversary while our soldiers are in harm's way, but, this
is still a great time to stand up the new brigade."
The ceremony itself involved, first, the uncasing and unfurling of the 1st
Space Brigade flag by Cosumano. It was posted in the waiting empty stand,
already flanked by the Army Space Command and three battalion flags. Then,
while the official activation orders were read, Cosumano passed the formal,
framed copy of the order to the brigade commander, Col. David Shaffer.
The mission of the 1st Space Brigade, as detailed in the order, is
to "conduct continuous, global space support, space control and space force
enhancement operations in support of U.S. Strategic Command and supported
combatant commanders enabling the delivery of decisive combat power."
Army Space Command officially came into being April 7, 1988. Its three
battalions - the 1st Satellite Control Battalion, the 1st Space Battalion
and the 193rd Space Battalion, Colorado National Guard - provide satellite
communications, force enhancement and early missile warning to the
warfighter.
Shaffer insisted that the honors of the day belonged not to him, as first
commander of the first-ever Space Brigade, but to that brigade's deployed
soldiers, whom he and Brigade Command Sgt. Maj. Reginald Ficklin could only
represent.
"Our soldiers are over there, as we speak, doing tremendous things. This
ceremony is for them, as they sweat and work around the clock, helping the
combatant commanders achieve the spectacular success they have," said
Shaffer.
Cosumano extended a special welcome to another general officer attending the
event, Air Force Maj. Gen. Mason C. Whitney, Adjutant General for Colorado's
Army and Air National Guard.
"We couldn't be doing the tremendous job we're doing, supporting the
warfighter in current operations, without his people. Case in point, the
193rd Space Battalion, activated just before Sept. 11. What a great asset
they have been. They, as well as their sister battalions, have been doing a
magnificent job in supporting the warfighter, wherever he is deployed."
"And make no mistake, we are a crucial part of that war effort," Consumano
said. "We've got Army Space Support Teams and Joint Tactical Ground Stations
sections, and a host of other elements providing communications, early
missile warning - everything we have in terms of operational capability is
involved in current operations.
"In OPERATION DESERT STORM, we'd just begun offering the benefits of the
Global Positioning System. Today, we're providing force enhancement and
force protection. We've come a long way in 15 years, and the stand-up of
this brigade today is an indicator of all the challenges we'll meet in the
future," Cosumano concluded.
Shaffer addressed those future challenges: "Today's activation as a
provisional unit is a major step in the process to becoming a permanent Army
unit. The great thing about today is that it opens the door to expansion. By
increasing the size of the brigade, we increase the support we give to the
warfighter. This ceremony, unlike that of a change of command, which is all
about welcoming a new commander and saying farewell to the outgoing, this
ceremony is about the unit, about its soldiers, past, present and future,"
said Shaffer.
Under Army regulations, a provisional unit may be organized and designated
by the commander of an Army field command. Provisional units may be
organized for a limited period of time, not to exceed two years. At the end
of the two-year period, the commander will make a recommendation whether or
not to permanently organize the unit.
(Editor's note: Maj. Laura Kenney is a member of the Army Space Command
public affairs team.)
artykul z
www.globalsecurity.org/space/library/news/2003/space-030502-army-spacebrigade.htm
Przejrzyj resztę wiadomości
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plorientmania.htw.pl
Strona 3 z 3 • Wyszukano 139 wyników • 1, 2, 3