|
Oglądasz wypowiedzi znalezione dla hasła: Gminy Augustów
Temat: Troche torfu i rozroba na pol Europy
frau_pranajtis napisała:
> Jestesmy panstwem prawa czy nie?
Hehehe, państwem prawa... ;-///
> Byly stosowne terminy, jest plan zagospodarowania terenu
Naprawdę ?... To jakim cudem kawałek terenu, przewidzianego w tymże planie pod
drogę (ponoć od 15 lat), już PO wydaniu decyzji środowiskowej (październik '06)
bez problemu sprzedano Wajrakowi i jego kumplom w grudniu '06, a więc ledwie 2
miesiące temu ???!!! Urząd Mista i Gminy Augustów nie prowadzi ewidencji gruntów
???!!!
, byly plany
> iwestycyjne, mogli protestowac, pisac do woli. W terminie! Jesli nie mieli
> podstawy prawnej i urzad wydal decyzje, to moga ten urzad pocalowac.
> Gdzie byli Ci wszyscy ludzie, co teraz pisza blogi i wisza na drzewach?
Prześledź sobie wątki dotyczące Rospudy na tym forum i proszę cię, nie pisz
więcej takich bzdur, że nikt wcześniej nie protestował. Protestowali, tylko
bolszewia (która estakadę wymyśliła i forsowała) miała ich głęboko w, jak to
lubisz nazywać, sempi...nie.
>
> Sprobuj sie polozyc na placu budowy po wydaniu wszystkich decyzji, bo Ci
> hipermarket nie odpowiada!
Gdyby tow. Majchrowski chciał postawić hipermarket w Lasku Wolskim, to bym się
położył...
> Bolszewickie myslenie to takie, ze mozna przedkladac jeden interes nad drugi
> nizegodnie z prawem. Ci ludzie tam wlasnie to robia.
Jeśli masz na myśli decydentów odpowiedzialnych za tę inwestycję, to masz rację.
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Obwodnica -brak wypowiedzi wladz Augustowa
Obwodnica -brak wypowiedzi wladz Augustowa Polski sposob informowania mnie szokuje. Dotad nie spotkalem sie z opiniami
wladz miasta i gminy Augustow. W koncu ci ludzie to przedstawiciele
miejscowej ludnosci! Chcialbym wiedziec nareszcie co oni mysla i jakie
zlecili badania w celu zapewnienia przyzwoitego zycia mieszkancom i
zachowania bezcennej przyrody na terenie,ktorym zarzadzaja.Nie widzialem
rowniez w gazetach wypowiedzi specjalistow od zagospodarowania
przestrzennego i budowy drog oraz naukowcow-ekologow.
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Rospuda, wiadomości z linii frontu...:))
wiewiorzasta napisała:
> I jak widać przez te 15 lat nie zrobiono wszystkiego :)
Nie zrobiono niczego !!! No, może poza narysowaniem linii na mapie... Geodeci
dopiero teraz zabrali się za wytyczanie pasa drogi, a jeden z nich zwierzył się
reporterce ""Wiadomości", że ich zadaniem jest zbadanie, które działki należą
dopasa drogi, a ktore nie... To do do jasnej ciasnej, czy Urząd Miasta i Gminy
Augustów nie prowadzi ewidencji gruntów ???????????? Pewnikiem tak, skoro
ekoterroryści bez problemu mogą kupić kawałek ziemi od 15 lat ponoć
zarezerwowanej pod budowę tej drogi !!!!!!!!!! ;))))))))))))))))))))))))))))
Tak więc niech CBA dokładnie zbada na co wydano te 15 mln złotych !!!...
Wajrak i koleżanki/
> koledzy zagrali na nosie niszczycielskim oszołomom :))
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Dwudziestego maja referendum ws. obwodnicy Augu...
O lokalnych sprawach niech faktycznie decydują mieszkańcy. Tylko, że budowa
drogi krajowej, czy międzynarodowej nie jest lokalną sprawą. Tym bardziej, że
będzie finansowana ze środków budżetu państwa, a więc i z podatków mieszkańców
gór i np. W-wy, a nie nie z budżetu gminy Augustów.
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Pies na służbie
A to Polska właśnie! Panowie Burmistrz Miasta Augustów - Leszek Cieślik, Wójt Gminy Augustów - Zbigniew Buksiński, Wójt Gminy Nowinki - Marek Motybel oficjalnie ekologów nie lubią! Ścierali się z nimi w sprawie Rospudy, a pan Marek Motybel majątku na turystach się dorobił. Nic w tym złego ale "takimi bzdurami" jak cierpienie jakiegoś zwierzęcia, czy "życie jakiejś żabki" nie warte dla niego funta kłaków. Cała ta historia wywołuje we mnie mdłości. Wieśniak, wieśniakiem pogania i wielkim panem chłopem jest a nam miastowym nic do tego. Chciałabym się dowiedzieć jakie można uruchomić prawne środki aby tego psa i może jeszcze inne po prostu uratować? Czy to nie jest znęcanie się by na upale, w zamknięciu trzymać zwierzę? Panie Marek Motybel - JA miastowa mówię Panu że jest Pan Hipokrytą i Wieśniakiem. Amen.
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Hałas i brud w dolinie Rospudy
Jeśli chodzi o prawo, to obowodnica mista Augustowa została
wytyczona w 1998 roku w wmiejscowym planie zagopospodarowania
przestrzennego gminy Augustów oraz w planie miasta Augustów.
Wojewoda Suwalski uznał te plany zgodne z prawem i obublikowal je w
dzienniku uzrędowym województwa.
Po kilku latach, gdy rozpoczał sie proces inwestycyjny pojawili się
ekolodzy.
W związku z tym mam pytanie. Gdzie byli ekolodzy na etapie
planowania i uzgadniania planów zagospodarowania przestrzennego?
Dlaczego pojawiają się dopiero gdy prace są już prowadzone prace
budowalne?
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Wstrzymują obwodnicę przez Rospudę
gdzie byli zieloni "A tak na serio to GDZIE KUR..NA BYŁY WSZYSTKIE ZIELONE LUDKI PRZEZ
KILKANAŚCIE LAT PRZYGOTOWYWANIA INWESTYCJI? A no tak, wtedy jeszcze
z "ekoterroryzmu" nie dało się aż tak dobrze żyć..."
98-99 organizacje pozarzadowe skladaja krytyczne uwagi do planow
zagospodarowania przestrzennego gminy Augustow i Nowinka
98 - dr Adamowski krytycznie opiniuje przebieg inwestycji przez
torfowiska
nieco wczesniej prof Sokolowski sklada wniosek o utworzenie rezerwatu
2003- organizacje pozarzadowe biora udzial w postepowaniu w sprawie
decyzji WZIZT na prawach stron, gdzie rowniez krytykuja inwestycje
w miedzyczasie mialo miejsce wiele pikiet, ukazalo sie wiele
artykulow naukowych podkreslajacych wyjatkowa wartosc Rospudy
malo?
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: marksistowski prawnik Jarek nie rozumie prawa
marksistowski prawnik Jarek nie rozumie prawa nie można zgodnie z prawem przeprowadzić referendum lokalnego w sprawie
obwodnicy w dolinie Rospudy. Przedmiot takiego głosowania wykracza bowiem
poza sprawy leżące w kompetencjach lokalnego samorządu.Z inicjatywą
przeprowadzenia referendum w tej sprawie wśród mieszkańców województwa
podlaskiego wystąpił dziś premier Jarosław Kaczyński.(..) Kalisz tłumaczy, że
obwodnica nie jest drogą lokalną a ogólnokrajową, ponieważ jej inwestorem
jest rząd. Poseł powiedział, że refrendum w województwie podlaskim może
dotyczyć jedynie spraw, które należą do kompetencji jednostek województwa lub
gminy Augustów. Ryszard Kalisz podkreślił, że droga ma bezspornie charakter
ogólnokrajowy, ponieważ jest inwestycją rządową.Zdaniem Kalisza, referendum
takie zahaczałoby także o nasze relacje z Unią Europejską, bo ochrona doliny
Rospudy jest wpisana w unijny program "Natura 2000". Według Kalisza to tak
jakby przeprowadzać referendum, czy prawo w Polsce można łamać, czy nie. -
Inwestycje dotyczące obszarów chronionych ze względu na środowisko naturalne
muszą być prowadzone w porozumieniu z Unią Europejską. Referendum nie może
dotyczyć naruszania przepisów. To tak, jakbyśmy zrobili referendum czy w
Polsce można kraść - podsumował poseł.
www.zw.com.pl/zw2/index.jsp?place=Lead04&news_cat_id=16&news_id=149554&layout=1&forum_id=25599&page=text
Zlustrowac dyplomy prawnikow wydane w PRLu !
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Rospuda - cenna i zagrożona-Artykuł Adama Bohdana
Tunel pod dol.Rospudy?-decyzja min. środodowiska Informacja Prasowa MINISTRA ŚRODOWISKA
Prof. dr hab. Jan Szyszko Minister Środowiska stpo na stanowisku, że aby
skutecznie chronić faunę i florę Doliny Ropsudy, przy konieczności zachowania
ustalonego w planach miejscowych przebiegu obwodnicy, celowe jest
przeanalizowanie innego wariantu w tym trasy tunelem drogowym pod wyżej
wymienioną Doliną.
Takie rozwiązanie nie opóźni budowy obwodnicy Augustowa co przyczyni się do
poprawy bezpieczeństwa mieszkanców i zapewni efektywną ochronę tego tak cennego
obszaru przyrodniczego.
W związku z trwającym postępowaniem uzgadniającym w trybie art.48 ust 2 pkt 2
ustawy Prawo ochrony środowiska przed wydaniem decyzji środowiskowej dotyczącej
budowy obwodnicy Augustowa, przedstawiam poniżej następujące uwarunkowania
wynikające z obowiązujących przepisów:
1. Przebieg planowanej obwodnicy zgłoszony we wniosku jest zgodny z ustaleniami
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy Augustów, miasta
Augustów i gminy Nowinka.
2. Przedmiotowa trasa w ustalonym przebiegu przecina obszar specjalnej ochrony
ptaków Natura 2000 "Puszcza Augustowska" oraz potencjalny specjalny obszar
ochrony siedlisk Natura 2000 "Ostoja Augustowska".
3. W świetle wymogów dyrektywy 92/43/EEC w sprawie ochrony naturalnych siedlisk
oraz dziekiej fauny i flory, zwanej dyrektywa siedliskową, nie zostały
wyczerpane wszystkie możliwości wariantowania przedsięwzięcia.
4. konieczne jest uzupełnienie przedłozonej do uzgodnienia dokumentacji, w tym
raportu o oddziaływaniu na środowisko, o analizę innego rozwiązania
realizacyjnego przejścia drogi przez Dolinę Rospudy, przy zachowaniu ustalonego
w planach miejscowych jej przebiegu - np. tunelu drogowego.
5. W przypadku uzgodnienia przejścia przebiegu drogi przez dolinę Rospudy
tunelem, możliwe będzie szybkie rozpoczęcie realizacji inwestycji/
Podpisano:
Sławomir Mazurek
Rzecznik Prasowy Ministra Środowiska
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: OBWODNICA AUGUSTOWA-NIE TAKI PRZEBIEG !?!?!?!?!?!!
Obwodnica niezgody Obwodnica niezgody www.rospuda2004.republika.pl/ob_niezgody.htm
Rolnicy z gminy Augustów i Nowinka domagają się od samorządów wysokich
odszkodowań za straty poniesione w związku z planami poprowadzenia przez ich
grunty obwodnicy augustowskiej. W ramach rekompensaty gminy mogą ponieść
wydatki nawet rzędu kilku milionów złotych. Ale chłopi nie dają za wygraną.
Wszystko wskazuje na to, że sprawa trafi do sądu. W gminie Augustów trzech
rolników z Mazurek i Topiłówki oraz Stowarzyszenie Hrabstwo i Gmina Dowspuda
ubiegają się o wysokie odszkodowania. Opiewają one na ok. 2 mln złotych.
Natomiast w gminie Nowinka 9 rolników z miejscowości Gatne I i II również
domaga się zadośćuczynienia finansowego za straty poniesione w związku z
sąsiedztwem trasy szybkiego ruchu. Bagatela, ich roszczenia przewyższają
wysokość budżetu gminy. (...) Rolnicy są przekonani, że ruchliwa obwodnica
pozbawi ich grunty dawnej atrakcyjności. Dla Antoniego Monwida, mieszkańca
Mazurek to prawdziwa klęska.– Już od pięćdziesięciu lat prowadzimy gospodarstwo
agroturystyczne. Droga przejdzie dokładnie przez środek osady Ślepsk. Będę
odcięty od jeziora, a moje grunty zostaną za rzeką. Stracę jedyne źródło
utrzymania, którym jest wynajmowanie kwater wczasowiczom. A tak na marginesie,
ceny za wykup ziemi są po prostu śmieszne – mówił “Współczesnej” gospodarz.
W Mazurkach warszawska firma “Geotras,” działająca w imieniu Generalnej
Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, płaci ok. 3,60 zł za metr kw., w Topiłówce
– 6 zł, w Gatnem już tylko 4 złote. Zdaniem Mieczysława Iwaszko, sołtysa wsi
Gatne proponowana stawka jest stanowczo za niska. Tym bardziej, że w niedalekim
Augustowie dochodziła ona nawet do 14 zł.– Obwodnica pobiegnie przez sam środek
moich gruntów. Na potrzeby drogi pójdzie hektar, a pozostanie jeszcze dziesięć.
Żeby dojechać na własne pola, trzeba będzie nadkładać drogi. Na tym nie koniec
problemów. Mam dwadzieścia krów, ale kto kupi mleko z ołowiem? – pyta sołtys.
Mieczysław Iwaszko też nie jest zadowolony z proponowanych stawek ze wykup
ziemi.
– Cena miała być z nami negocjowana, tymczasem nie mieliśmy nic do powiedzenia.
Gdyby zaproponowano godziwe pieniądze, nikomu nie przyszłoby do głowy żądać
odszkodowań – tłumaczy.
Rozstrzygnięciem sporu rolnicy – samorządy gmin Augustów i Nowinka
prawdopodobnie zajmie się sąd.
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Jednostronna dyskusja o obwodnicy
Gość portalu: Maciek- ZG napisał(a):
> Bowiem każda taka
> inwestycja na etapie planowania musi mieć opracowanych kilka wariantów , które
> są następnie dyskutowane z naukowcami, mieszkańcami i organizacjami
> pozarządowymi, badana ich zgodnośc z prawem, uwaględniane ew. uwag, protestów
> itp. Pominięcie tych działań może być argumentem do zaskarżenia planowanej
> inwestycji w NSA.
Z tego co wiem... to wariantów obwodnicy rozważanych przez drogowców było 4
(cztery) i WSZYSTKIE przechodziły przez dolinę Rospudy, tyle tylko że w różnych
miejscach. Wybrano wariant IV, który przecina dolinę w najwęższym miejscu z tych
czterech wariantów. Do 2005 roku CHYBA - powtarzam chyba, jak mylę fakty, proszę
o sprostowanie - nikt nie rozważał poprowadzenia trasy POZA obszarem, o który
walczą ekolodzy i inne osoby wcale nie związane z tymi organizacjami.
Czy do tych pierwotnych czterech wariantów były przeprowadzane konsultacje
społeczne - nie wiem, ale walka o dolinę trwa tak właściwie od 1986 roku, kiedy
były prowadzone pierwsze prace inwentaryzacyjne na terenie Doliny Rospudy. Rodzą
się wówczas plany utworzenia rezerwatu na obszarze Doliny Rospudy. Natomiast w
1992 roku Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych (GDDP) w Warszawie zleciła Biuru
Projektowemu "Transprojekt" w Warszawie opracowanie Studium
Techniczno-Ekonomicznego (STE) węzła dróg krajowych w Augustowie. DOPIERO w 1998
roku został udostępniony do publicznego wglądu projekt miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego gminy Augustów dotyczący budowy obwodnicy dla
miasta Augustowa. Zdaje się, że był to już wybrany (przez kogo???)sporny IV
wariant. Do projektu planu dołączona była "Prognoza skutków wpływu ustaleń
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego...". Okazało się wtedy, że
planowana obwodnica przechodzić ma przez środek projektowanego rezerwatu
przyrody. No i zaczęła się "polka", która trwa do dziś i długo się zdaje nie
skończy jak wynika z dzisiejszych doniesień :
miasta.gazeta.pl/bialystok/1,35235,3745896.html
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Prawny bubel nad Rospudą
1999
27 listopada. W kilkunastu miastach w Polsce (min. Białymstoku, Suwałkach,
Łomży, Toruniu, Szczecinie i Łodzi) odbywa się ogólnopolska akcja informacyjna –
Dzień Wsparcia Dla Doliny Rospudy. Tego dnia mają miejsce happeningi, wykłady,
pokazy przeźroczy o dolinie Rospudy, akcje informacyjne oraz zbierane są podpisy
pod petycjami w obronie Rospudy.
18 listopada. Odbywa się w Suwałkach pikieta pod hasłem „Rospuda rezerwatem –
droga ekspresowa nie może zniszczyć skarbu przyrody!”. Okazją do zorganizowania
akcji były obrady odbywającej się w tym czasie Bałtyckiej Konferencji
Inwestycyjnej – uczestnicy konferencji oraz dziennikarze otrzymali kopie apelu w
sprawie ochrony doliny Rospudy oraz dodatkowe materiały informacyjne dotyczące
planów przecięcia planowanego rezerwatu Rospuda obwodnicą Augustowa.
8 listopada. W ramach kampanii w obronie Rospudy rusza strona internetowa
poświęcona działaniom służącym ochronie doliny Rospudy.
5 października. Rada Ministrów przyjęła „Koncepcję Polityki Przestrzennego
Zagospodarowania Kraju” w której przebieg Via Baltica pokrywa się z I
europejskim korytarzem transportowym.
29 czerwca. Przebieg obwodnicy wg wariantu IV L został wprowadzony do MPZP
uchwałami:
* 29.06.1999 r. gminy Nowinka
* 30.12.1999 r. miasta Augustów po wyroku NSA
* 30.06.2000 r. gminy Augustów po wyroku NSA
15 czerwca. Po wizji lokalnej w terenie i na posiedzeniu w Suwałkach Wojewódzka
Komisja Ochrony Przyrody W Białymstoku wydała pozytywną opinię przebiegu
obwodnicy wg wariantu IVL.
Powyżej masz informacje. Zwróć uwagę na daty, a potem dowiedz się, kto wtedy
rządził. Możesz też dowiedzieć się, kto wówczas rządził we WROP-ie. To tyle na
ten temat
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: OBWODNICA AUGUSTOWA-NIE TAKI PRZEBIEG !?!?!?!?!?!!
Gminy pójdą z torbami ? Gminy pójdą z torbami? www.rospuda2004.republika.pl/z%20torbami.htm
W sumie około 9 milionów złotych żądają od samorządów rolnicy z gmin: Augustów
i Nowinka za straty jakie poniosą w związku z planami poprowadzenia przez ich
grunty obwodnicy augustowskiej. -To nierealne kwoty - oburzają się wójtowie. -
Gdybyśmy mieli zapłacić takie rekompensaty gminy zbankrutowałby. Jeżeli obie
strony nie dojdą do porozumienia sprawa trafi do sądu.(...)
Zbigniew Szymański, sekretarz gminy Nowinka przekłada stos papierów.
-Pierwsze dziewięć pism z żądaniem rekompensaty otrzymaliśmy drugiego marca -
wyjaśnia. - Ostatnie, dziesiąte, tydzień później.
Z jego informacji wynika, że dziesięciu rolników z miejscowości Gatne I oraz
Gatne II domaga się 6,8 min złotych odszkodowania oraz corocznej renty
wypłacanej od 2005 roku. Szymański pytany, na jakiej podstawie wyliczono tę
kwotę, wzdycha.
-O to samo zapytaliśmy w wysłanych niedawno do tych panów pismach - tłumaczy. -
Prosiliśmy, aby dokładnie wyjaśnili nam skąd wzięli takie, kosmiczne jak nam
się wydaje, ceny.
Odpowiedzi jeszcze nie otrzymaliśmy.
Z podobnym problemem boryka się wójt gminy Augustów. "Jego" rolnicy chcą około
2 min złotych. -Nie możemy zapłacić takiej sumy-zapewnia Zbigniew Buksiński. -
Po prostu nie mamy środków finansowych.
Żądający rekompensat rolnicy są pewni swoich racji i nie zamierzają ustąpić.
Zapewniają, że inwestycja bardzo mocno dotknie ich finansowo.
-Tak czy siak bylibyśmy stratni -mówią. - Jeżeli zgodzilibyśmy się na sprzedaż
działek za cenę, której żąda inwestor, to otrzymalibyśmy nędzne grosze. Przy
czym pamiętać należy, że ruchliwa obwodnica pozbawi grunty, które nam
pozostaną, dawnej atrakcyjności. (...) Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że
wściekłość rolników wywołał proces wywłaszczeniowy jaki rozpoczął wojewoda, gdy
mimo perswazji nie chcieli sprzedać swoich gruntów.
-Proponowane stawki były żałosne- denerwują się. - O połowę niższe niż te,
które proponowano właścicielom gruntów położonych w Augustowie. Tam ceny
dochodziły nawet do 14 złotych.
Działająca w imieniu inwestora-Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad -
warszawska firma "Geotras," za metr kwadratowy terenu płaciła od 3,60 do 6
złotych.
-To ceny rynkowe- twierdzi burmistrz Leszek Cieślik. - (...) Zapewnia też, że
można było negocjować wysokość stawki. - Negocjować? - zaperzają się rolnicy. -
Oni nie chcieli słyszeć o żadnych dyskusjach. Tylko straszyli "specustawą".
Gdyby zaproponowano nam godziwe pieniądze, nikomu nie przyszłoby do głowy żądać
odszkodowań.
Z protestującymi częściowo zgadza się Z. Szymański. -"Geotras" rzeczywiście
twardo negocjował. warunki mówi - I gmina sprzedała im swoje grunty. Ale my
rozumiemy, że w tym przypadku chodzi o wyższą konieczność. (...) -Ci ludzie
muszą uświadomić sobie jak wielkie będą koszty sprawy sądowej - tłumaczy
burmistrz. - I za-stanowić się czy warto tak ryzykować. (RKM)
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Koniec pomysłów na betonowanie Rospudy?
grubasm napisał:
> Sprawa ta toczy się już od ponad 10 lat. Niestety, jak wiadomo
wybudowanie drog
> i
> w polsce nie jest łatwe, więc tyle czasu już upłynęło. Przed
polskim i unijnym
> sądem to początkowo przeszło, ale po "występach" ekologów NAGLE
dowiedziano się
> o ochronie przyrody, itp, itd...
Oj drogi panie, albo jest pan słabo poinformowany, albo pan
świadomie kłamie. Przed jakim unijnym sądem to przeszło? Żaden
unijny sąd się dotychczas sprawą nie przejmował. Co do sądów
krajowych to owszem, przeszło, raz - plan zagospodarowania
przestrzennego gminy Augustów. I nic poza tym. Potem cztery kolejne
razy sądy unieważniały znacznie ważniejsze dokumenty: uzgodnienie
lokalizacyjne, decyzję środowiskową ( w pierwszej i drugiej
instancji) w końcu pozwolenie na budowę.
> Zachęcam do bliższego badania sprawy, a nie tylko zza szyb
przejeżdzjącego prze
> z
> Augustów samochodu. Dowiedziałby się Pan wielu interesujących
szczegółów,
> chociażby o akcji ekologów...
No ciekaw jestem tych rewelacji. Może napisze pan o tym, że brali
400 złotych za siedzenie na drzewach? Albo o tym że spali w
luksusowych hotelach? A może jeszcze jedną z setek plotek
kolportowanych w augustowskich maglach? To ja poproszę o jakieś
dowody w tej sprawie. Jakieś dochodzenie, wyniki śledztw... Nie ma?
A to zaskoczenie... Drogi panie, ja przez Augustów nie tylko
przejeżdżam.
> Ja nie budowałem obwodnicy.
> W jaki sposób do wykorzystania?
Ano normalny - według propozycji NGOSów i wyników aktualnego raportu
oddziaływania na środowisko obwodnica powinna pobiec w okolicach
miejscowości Raczki. Gdyby pan był Augustowianinem to wiedziałby
pan, że owe cztery kilometry na ktorych budowa jest de facto
zakończona, prowadzą właśnie w tamtym kierunku. Czyli jesli to tam
powstanie w końcu obwodnica to budujący ją będą mieli o 4 km mniej
do zrobienia. Kolejne półtora kilometra do drogi wojewódzkiej na
Raczki miało, przynajmniej według wypowiadanych latem przez posła
cieślika słów łaczyć obwodnicę ze stocznią jachtową, wiec też sie
przyda.
> No więc jak tak bardzo nie chcemy tam obwodnicy, to dlaczego nie
zrobimy tam
> rezerwatu? Proponuję zrobić z Polski jeden wielki rezerwat
przyrody chronionej.
> Tylko wtedy nie mówmy, że jest w Polsce coraz gorzej...
> Zróbmy tu rezerwat, a sami masowo wyjeżdżajmy!
A kto powiedział że nie chcemy obwodnicy. Chcemy, jak najbradziej.
Ale legalnie. Skoro można wybudować poza Natura 2000 to tak właśnie
należy zrobić. To nie jest tak że przez bagna to jedyna możliwość.
Ostatni raport jasno pokazuje, że są lepsze rozwiązania.
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Totalitaryzm nad Rospudą
Do wszystkich "ekologów-prostaczków" bredzących coś o ochronie przyrody,
poczytajcie sobie coś naukowego:
Mity i ekomanipulacja faktami dotyczącymi budowy obwodnicy i o Dolinie Rospudy
Ekspertyza przyrodnicza dotycząca budowy obwodnicy Augustowa przez dolinę Rospudy
Jestem botanikiem ekologiem, który ponad 40 lat zajmuje się ekologią ekosystemów wodnych i bagiennych. Od 28 lat jestem kierownikiem Stacji Terenowej Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego w Sajzach koło Ełku, gdzie przez cały czas prowadzone są różne badania nad roślinnością wodną i bagienną, głównie w Polsce północno-wschodniej.
Na bagnach nad Rospudą po raz pierwszy byłem 35 lat temu (1972 rok). Tam spotkałem gospodarza, który prawie po kolana w wodzie kosił turzyce, wynosił je na suchy brzeg i suszył na mało wartościowe siano. Bagna nie zalesione były rozległe, na ich obrzeżach nie było lasów olszowych ani nasadzeń lasu sosnowego powyżej doliny rzeki. Po 35 latach obraz jest zupełnie inny.
Poza doliną rośnie las sosnowy, a w dolinie rzeki - szeroki pas lasu olszowego. Obecny las sosnowy został zasadzony, a las olszowy sam `zawładnął" już dużą część doliny. Jest to naturalny proces sukcesji roślinnej. Do czasu kiedy gospodarze kosili zbiorowiska szuwarowe ścinali także siewki olszy i wierzb. W strefie przybrzeżnej było wypasane również bydło, które niszczyło mechanicznie (zjadając i zadeptując) młode siewki drzew i krzewów. Kiedy zaprzestano wykaszania szuwarów i wypasu bydła bardzo szybko na brzegu doliny pojawiły się olsze i wierzby, z których z biegiem czasu powstał obecny las olszowy. Dolina w dalszym ciągu powoli zarasta, bo takie są prawa sukcesji roślinnej. Obecnie jest to kwestia 20 - 25 lat i aktualnie otwarta przestrzeń doliny Rospudy zostanie opanowana najpierw przez zbiorowiska zaroślowe, a następnie przez las olszowy. Rzeka Rospuda jest rzeką małą, a więc spływająca wiosną kra lodowa nie będzie w stanie mechanicznie zniszczyć siewek krzewów i drzew poza korytem rzeki. W związku z tym las olszowy sięgnie do brzegów koryta Rospudy.
Jakie będą przyrodnicze skutki zarośnięcia lasem doliny Rospudy ?
Znikną otwarte przestrzenie, w związku z tym występujące obecnie tu ptaki drapieżne, atakujące ofiary z dużej wysokości, przeniosą się na inne obszary. Rosnące na otwartych bagnach storczyki niestety zginą. Te rzadkie rośliny nie rosną w ciemnych lasach olszowych. Oczywiście, można ten sztucznie utrzymywany przez wieki ekosystem ocalić jeszcze na długi okres czasu, ingerując brutalnie w jego funkcjonowanie, a więc wycinając systematycznie na otwartych jeszcze przestrzeniach, gdzie nie ma lasu, krzewy i młode olsze. Ten sam problem utrzymania bezleśnych przestrzeni dotyczy bagien nad Biebrzą i w innych dolinach rzecznych.
Budowa obwodnicy Augustowa przez Rospudę, ani w trakcie budowy, ani po jej zakończeniu, nie zakłóci stosunków wodnych. Powierzchnie, które będą zabetonowane pod podpory estakady, stanowią w sumie ułamek promila interesującej nas części doliny. Ekosystemy bagienne, których głównym składnikiem są rośliny szuwarowe, mają to do siebie, że bardzo szybko opanowują nawet silnie zdewastowane mechanicznie duże powierzchnie. Wynika to z biologii tych roślin, które najczęściej są polikormonami i w szybkim czasie opanowują zdewastowane miejsca (jest to kwestia zaledwie kilku lat). Jak wynika z projektu budowy estakady ciężki sprzęt budowlany będzie poruszał się po platformach, konstrukcji wojskowych, opartych na stalowych palach wbitych w podłoże, a więc bezpośrednia ingerencja w siedlisko będzie minimalna. Spaliny również nie będą miały żadnego wpływu na rozwój roślinności doliny, ponieważ w przeważającej większości (ponad 90%) są to rośliny o bardzo szerokiej amplitudzie ekologicznej i bardzo ekspansywne.
Bagna doliny Rospudy to torfowisko niskie, gdzie jest stały, poziomy przepływ wody, zarówno powierzchniowej (przy wysokich stanach), jak i w złożu tortu, a więc nie będzie miejscowej kumulacji substancji szkodliwych, które do najcenniejszych części doliny będą dostawały się w bardzo małych ilościach. Bardzo dobrze jest, że obwodnica będzie przebiegała przez las, dlatego, że nastąpi `skanalizowanie" spalin, a to oznacza, że zostaną one w wąskim pasie lasu. Prowadzenie dróg, o dużym nasileniu ruchu, wśród pól uprawnych, łąk i pastwisk to zbrodnia przeciw ludziom, zarówno tym bezpośrednio mieszkającym na wsi i w małych miasteczkach, jak również pośrednio - żyjącym w dużych miastach, którzy będą spożywali zatrutą żywność, a przecież w całym tym układzie najważniejszy jest człowiek. Chyba nie chcemy wrócić do czasów carycy Katarzyny, która mówiła, że ludzie to trawa - odrosną.
Jak wynika z obserwacji, a wystarczy przejechać w tym terenie drogą z Gib do Augustowa, która przebiega przez środek Puszczy Augustowskiej, a nie zauważymy w jej przyrodzie żadnego uszczerbku (z wyjątkiem śmieci, ale to inny problem). Już za parę tygodni na poboczach tej drogi i w głębi lasu zakwitną: zawilce, przylaszczki, sasanki, konwalie i inne rośliny wiosenne. Planowane w przyszłości drogi o dużym natężeniu ruchu powinny, o ile jest to możliwe, przebiegać przez lasy, a jeżeli jest to niemożliwe, to należy bezwzględnie sadzić szerokie pasy leśne wzdłuż dróg (niech substancje szkodliwe gromadzą się w drewnie, a nie w ludziach i zwierzętach) będzie to jednocześnie rekompensata za wycięte drzewa przy budowie dróg w lesie. Zostanę prawdopodobnie okrzyknięty przez `Zielonych" za barbarzyńcę; ale najtrudniej być prorokiem we własnym kraju.
Nie jestem ornitologiem, ale dziedzina ta jest mi bardzo bliska i jak wynika z obserwacji moich i wielu ornitologów to do hałasu i przejeżdżających samochodów ptaki przyzwyczajają się bardzo szybko. Ostatnio obserwuje się zakładanie gniazd lęgowych ptactwa wodnego (łyski, perkozy, kaczki) przy brzegach gdzie są zabudowania ludzkie. Ptaki w tych miejscach czują się bezpieczniej, gdyż są mniej atakowane przez ptaki drapieżne i norkę amerykańską.
Reasumując, stwierdzam z całą odpowiedzialnością, ponieważ sprawa ma charakter wagi państwowej, że budowa obwodnicy Augustowa przez dolinę Rospudy nie wpłynie negatywnie na jej obecną przyrodę. To, czy będą tam, występujące obecnie rzadkie gatunki roślin i zwierząt, zależy wyłącznie od tego, czy zostaną utrzymane sztucznie (wycinanie samosiewek krzewów i drzew) jeszcze duże, nie zalesione powierzchnie tej doliny.
Warszawa, dnia 05.03.2007r.
Z wyrazami szacunku
Prof. dr hab. Henryk Tomaszewicz
Do wiadomości:
- Prezes Rady Ministrów
- Minister Środowiska
- Minister Infrastruktury
- Burmistrz Augustowa
- Wójt Gminy Augustów
Zatem BRONICIE REZERWATU KTÓRY ZNIKNIE ZA 20 LAT WSKUTEK PROCESÓW NATURALNYCH !!!
Jesteście żałośni głupcy - należy was ściąc razem z tymi drzewami pod drogę nad Rospudą.
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Leszek Cieślik
Leszek Cieślik OBWODNICA AUGUSTOWA-NIE TAKI PRZEBIEG...
Kłopoty z obwodnicą Augustowa polegają na tym, że dotychczas wytyczony jej
przebieg przez samorządy, Wojewodę i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i
Autostrad jest:
- sprzeczna z prawem, ekonomią i zdrowym rozsądkiem, co powoduje opóźnienia w
jej realizacji i zagraża możliwości finansowego wsparcia przez Unię
Europejską.
- Nie zaplanowano obwodnicy od np. strony południowo-wschodniej, przewidując
np. projektowane przejście graniczne w Lipszczanach (do Grodna).
- obecnie planowany przebieg przecina najatrakcyjniejsze tereny augustowskich
jezior, poprzez hałas i zniszczenie krajobrazu zmniejszając ich atrakcyjność
i niszcząc możliwości turystyczne.
- właścicielom gospodarstw agroturystycznych zamiast poszanowania ich praw
grozi się przymusowym wywłaszczeniem poniżej wartości gruntów.
- Obwodnica wytyczona przez bagniste tereny przyrodnicze powoduje konieczność
budowy kosztownych nasypów i długiego mostu,
- osuszenie terenów spowoduje zniszczenie przyrody wilgotnych terenów, w tym
ostatniego w Polsce obszaru występowania gatunku storczyka.
- Obecnie w Augustowie Tiry nie jeżdżą przez centrum miasta, można by
porównać tę sytuację do Białegostoku, w którym również część tranzytu w
kierunku na Lublin odbywa się ulicami Poleską, Towarową, Piastowską - winę za
obecny stan rzeczy ponosi fakt, że Augustów nie powinien rozbudowywać się
wzdłuż tej trasy, jednak jak w wielu polskich miastach drogi które mogłyby
spełniać funkcję tras obwodowych na skutek dogodnego dojazdu i braku
planowania błyskawicznie obrastają zabudową, stając się wkrótce częścią
miast - np. w Białymstoku szosa obwodowa po wybudowaniu Auchan, osiedla TBS
traci swoją rolę przenosząc ruch związany z miastem. Winę za ten brak
planowania ponoszą władze Augustowa, które oprócz uczynienia z obietnic
wybudowania obwodnicy dyżurnego hasła wyborczego nie uczyniły wiele w ramach
posiadanych środków i możliwości, by rozwiązać problemy związane z
przeniesieniem i brakiem zabudowy wzdłuż dotychczasowej trasy, poprawę
bezpieczeństwa itp. obwiniając za swoja niekompetencję organizacje
ekologiczne.
www.greenpeace.pl/campaigns/sto ry/story_12.html
www.rospuda2004.republika.pl/
www.rospuda.most.org.pl/
www.decentrum.most.org.pl/viaba lticastop/introx.htm
Czego Naprawdę Chcą Ekolodzy w sprawie Rospuda – Obwodnica
www.rospuda2004.republika.pl/wa rianty.htm
www.pnrwi.most.org.pl/dz/artyku l.php?msgid=127
Marcin Korniluk - Rospuda znów zagrożona!
(...) Obwodnica - ekonomiczny nonsens
Przy tak dużym i nieodwracalnym zniszczeniu przyrody co najmniej dziwny
wydaje się stosunek planistów, drogowców, lokalnych i wojewódzkich władz do
budowy obwodnicy. Pominięte zostały nie tylko niemal wszystkie uwagi
organizacji ekologicznych i przyrodników (poza jedną - by obwodnica nie
przebiegała przez dolinę po nasypie), ale i argumenty ekonomiczne.
Przeprowadzenie obwodnicy estakadą w tak trudnym terenie wielokrotnie
zwiększa koszta inwestycji.
Jest to tym dziwniejsze, że organizacje ekologiczne od początku kampanii
proponują wariant alternatywny, przez Raczki, jako nie ingerujący drastycznie
w dolinę Rospudy. Przejście przez dolinę nastąpiłoby wówczas w okolicach wsi
Młyniska i Topiłówka zamiast obecnie istniejącego mostu lub w jego
sąsiedztwie. Dolina rzeki w tym miejscu ma szerokość do 150 m i wystarczyłoby
wybudować jedno przęsło, bez potrzeby trudnej technicznie i kosztownej budowy
estakady przez Rospudę w jednym z najbardziej szerokich miejsc doliny (516
m.). Koszty budowy obwodnicy i jej ewentualnej późniejszej eksploatacji będą
wyższe także ze względu na trudne warunki klimatyczne. (...) Wpływ na to mają
takie zjawiska jak: temperatura (...); pokrywa śnieżna - średnia roczna
liczba dni w roku z pokrywą śnieżną to 101 dni; mgła - średnia roczna liczba
zamglonych dni w roku to 45 dni, 30% mgieł utrzymuje się powyżej 6 godzin;
opady - stosunkowo wysokie, średniorocznie 550-600 mm.
Powyższe dane nie pozostają także bez znaczenia, jeśli weźmiemy pod uwagę
lekkomyślność, z jaką pomysłodawcy budowy obwodnicy podeszli do przewozu
substancji niebezpiecznych. Prognoza zagrożenia wylewem substancji
niebezpiecznych do środowiska wodnego i gruntowego na terenie planowanej
obwodnicy Augustowa zakłada prawdopodobieństwo katastrofy ekologicznej jako
niewielkie, gdyż wskutek wyliczeń określono, że rozlanie substancji
niebezpiecznych może się przydarzyć raz na 29 lat. Dane zawarte w tej samej
prognozie określają liczbę samochodów transportujących substancje
niebezpieczne przez obwodnicę na 104 w ciągu doby.
W związku z publicznym wyłożeniem (...) dokumentów odnośnie do planowanej
inwestycji wiele organizacji z województwa podlaskiego i całego kraju wniosło
uwagi dotyczące obwodnicy oraz złożyło wnioski o bycie stroną w postępowaniu
administracyjnym. W przypadku zakończenia wszelkich możliwych procedur
prawnych będziemy starali się o zablokowanie finansowania budowy obwodnicy w
dotychczasowym wariancie ze środków zagranicznych i krajowych.
Na koniec wypada zgodzić się z słowami A. Sęczka - dyrektora Okręgowej
Dyrekcji Dróg Publicznych w Białymstoku, wypowiedzianymi w Żarnowie na sesji
Rady Gminy Augustów, że "z żadną obwodnicą w kraju nie było tyle problemów,
co z tą w Augustowie". Dokładnie to samo myślą ekolodzy. Cztery lata zostały
zmarnowane z powodu uporu lokalnych włodarzy i drogowców tkwiących cały czas
w realiach socrealizmu, nie akceptujących konsultacji społecznych i nie
potrafiących zaakceptować innych propozycji przebiegu trasy.
Marcin Korniluk e-mail: korec@o2.pl
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Protest Greenpeace ws. Via Baltica
WYWŁASZCZENI = Obwodnica niezgody Obwodnica niezgody www.rospuda2004.republika.pl/ob_niezgody.htm
Rolnicy z gminy Augustów i Nowinka domagają się od samorządów wysokich
odszkodowań za straty poniesione w związku z planami poprowadzenia przez ich
grunty obwodnicy augustowskiej. W ramach rekompensaty gminy mogą ponieść
wydatki nawet rzędu kilku milionów złotych. Ale chłopi nie dają za wygraną.
Wszystko wskazuje na to, że sprawa trafi do sądu. W gminie Augustów trzech
rolników z Mazurek i Topiłówki oraz Stowarzyszenie Hrabstwo i Gmina Dowspuda
ubiegają się o wysokie odszkodowania. Opiewają one na ok. 2 mln złotych.
Natomiast w gminie Nowinka 9 rolników z miejscowości Gatne I i II również
domaga się zadośćuczynienia finansowego za straty poniesione w związku z
sąsiedztwem trasy szybkiego ruchu. Bagatela, ich roszczenia przewyższają
wysokość budżetu gminy. (...) Rolnicy są przekonani, że ruchliwa obwodnica
pozbawi ich grunty dawnej atrakcyjności. Dla Antoniego Monwida, mieszkańca
Mazurek to prawdziwa klęska.– Już od pięćdziesięciu lat prowadzimy gospodarstwo
agroturystyczne. Droga przejdzie dokładnie przez środek osady Ślepsk. Będę
odcięty od jeziora, a moje grunty zostaną za rzeką. Stracę jedyne źródło
utrzymania, którym jest wynajmowanie kwater wczasowiczom. A tak na marginesie,
ceny za wykup ziemi są po prostu śmieszne – mówił “Współczesnej” gospodarz.
W Mazurkach warszawska firma “Geotras,” działająca w imieniu Generalnej
Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, płaci ok. 3,60 zł za metr kw., w Topiłówce
– 6 zł, w Gatnem już tylko 4 złote. Zdaniem Mieczysława Iwaszko, sołtysa wsi
Gatne proponowana stawka jest stanowczo za niska. Tym bardziej, że w niedalekim
Augustowie dochodziła ona nawet do 14 zł.– Obwodnica pobiegnie przez sam środek
moich gruntów. Na potrzeby drogi pójdzie hektar, a pozostanie jeszcze dziesięć.
Żeby dojechać na własne pola, trzeba będzie nadkładać drogi. Na tym nie koniec
problemów. Mam dwadzieścia krów, ale kto kupi mleko z ołowiem? – pyta sołtys.
Mieczysław Iwaszko też nie jest zadowolony z proponowanych stawek ze wykup
ziemi.
– Cena miała być z nami negocjowana, tymczasem nie mieliśmy nic do powiedzenia.
Gdyby zaproponowano godziwe pieniądze, nikomu nie przyszłoby do głowy żądać
odszkodowań – tłumaczy.
Rozstrzygnięciem sporu rolnicy – samorządy gmin Augustów i Nowinka
prawdopodobnie zajmie się sąd.
Gminy pójdą z torbami? www.rospuda2004.republika.pl/z%20torbami.htm
W sumie około 9 milionów złotych żądają od samorządów rolnicy z gmin: Augustów
i Nowinka za straty jakie poniosą w związku z planami poprowadzenia przez ich
grunty obwodnicy augustowskiej. -To nierealne kwoty - oburzają się wójtowie. -
Gdybyśmy mieli zapłacić takie rekompensaty gminy zbankrutowałby. Jeżeli obie
strony nie dojdą do porozumienia sprawa trafi do sądu.(...)
Zbigniew Szymański, sekretarz gminy Nowinka przekłada stos papierów.
-Pierwsze dziewięć pism z żądaniem rekompensaty otrzymaliśmy drugiego marca -
wyjaśnia. - Ostatnie, dziesiąte, tydzień później.
Z jego informacji wynika, że dziesięciu rolników z miejscowości Gatne I oraz
Gatne II domaga się 6,8 min złotych odszkodowania oraz corocznej renty
wypłacanej od 2005 roku. Szymański pytany, na jakiej podstawie wyliczono tę
kwotę, wzdycha.
-O to samo zapytaliśmy w wysłanych niedawno do tych panów pismach - tłumaczy. -
Prosiliśmy, aby dokładnie wyjaśnili nam skąd wzięli takie, kosmiczne jak nam
się wydaje, ceny.
Odpowiedzi jeszcze nie otrzymaliśmy.
Z podobnym problemem boryka się wójt gminy Augustów. "Jego" rolnicy chcą około
2 min złotych. -Nie możemy zapłacić takiej sumy-zapewnia Zbigniew Buksiński. -
Po prostu nie mamy środków finansowych.
Żądający rekompensat rolnicy są pewni swoich racji i nie zamierzają ustąpić.
Zapewniają, że inwestycja bardzo mocno dotknie ich finansowo.
-Tak czy siak bylibyśmy stratni -mówią. - Jeżeli zgodzilibyśmy się na sprzedaż
działek za cenę, której żąda inwestor, to otrzymalibyśmy nędzne grosze. Przy
czym pamiętać należy, że ruchliwa obwodnica pozbawi grunty, które nam
pozostaną, dawnej atrakcyjności. (...) Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że
wściekłość rolników wywołał proces wywłaszczeniowy jaki rozpoczął wojewoda, gdy
mimo perswazji nie chcieli sprzedać swoich gruntów.
-Proponowane stawki były żałosne- denerwują się. - O połowę niższe niż te,
które proponowano właścicielom gruntów położonych w Augustowie. Tam ceny
dochodziły nawet do 14 złotych.
Działająca w imieniu inwestora-Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad -
warszawska firma "Geotras," za metr kwadratowy terenu płaciła od 3,60 do 6
złotych.
-To ceny rynkowe- twierdzi burmistrz Leszek Cieślik. - (...) Zapewnia też, że
można było negocjować wysokość stawki. - Negocjować? - zaperzają się rolnicy. -
Oni nie chcieli słyszeć o żadnych dyskusjach. Tylko straszyli "specustawą".
Gdyby zaproponowano nam godziwe pieniądze, nikomu nie przyszłoby do głowy żądać
odszkodowań.
Z protestującymi częściowo zgadza się Z. Szymański. -"Geotras" rzeczywiście
twardo negocjował. warunki mówi - I gmina sprzedała im swoje grunty. Ale my
rozumiemy, że w tym przypadku chodzi o wyższą konieczność. (...) -Ci ludzie
muszą uświadomić sobie jak wielkie będą koszty sprawy sądowej - tłumaczy
burmistrz. - I za-stanowić się czy warto tak ryzykować. (RKM)
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Adam Wajrak - komentuje
INNE WWW,KONTAKTY OBWODNICA AUGUSTOWA - NIE TAKI PRZEBIEG...
Kłopoty z obwodnicą Augustowa polegają na tym, że dotychczas wytyczony jej
przebieg przez samorządy, Wojewodę i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i
Autostrad jest:
- sprzeczna z prawem, ekonomią i zdrowym rozsądkiem, co powoduje opóźnienia w
jej realizacji i zagraża możliwości finansowego wsparcia przez Unię Europejską.
- Nie zaplanowano obwodnicy od np. strony południowo-wschodniej, przewidując
np. projektowane przejście graniczne w Lipszczanach (do Grodna).
- obecnie planowany przebieg przecina najatrakcyjniejsze tereny augustowskich
jezior, poprzez hałas i zniszczenie krajobrazu zmniejszając ich atrakcyjność i
niszcząc możliwości turystyczne.
- właścicielom gospodarstw agroturystycznych zamiast poszanowania ich praw
grozi się przymusowym wywłaszczeniem poniżej wartości gruntów.
- Obwodnica wytyczona przez bagniste tereny przyrodnicze powoduje konieczność
budowy kosztownych nasypów i długiego mostu,
- osuszenie terenów spowoduje zniszczenie przyrody wilgotnych terenów, w tym
ostatniego w Polsce obszaru występowania gatunku storczyka.
- Obecnie w Augustowie Tiry nie jeżdżą przez centrum miasta, można by porównać
tę sytuację do Białegostoku, w którym również część tranzytu w kierunku na
Lublin odbywa się ulicami Poleską, Towarową, Piastowską - winę za obecny stan
rzeczy ponosi fakt, że Augustów nie powinien rozbudowywać się wzdłuż tej trasy,
jednak jak w wielu polskich miastach drogi które mogłyby spełniać funkcję tras
obwodowych na skutek dogodnego dojazdu i braku planowania błyskawicznie
obrastają zabudową, stając się wkrótce częścią miast - np. w Białymstoku szosa
obwodowa po wybudowaniu Auchan, osiedla TBS traci swoją rolę przenosząc ruch
związany z miastem. Winę za ten brak planowania ponoszą władze Augustowa, które
oprócz uczynienia z obietnic wybudowania obwodnicy dyżurnego hasła wyborczego
nie uczyniły wiele w ramach posiadanych środków i możliwości, by rozwiązać
problemy związane z przeniesieniem i brakiem zabudowy wzdłuż dotychczasowej
trasy, poprawę bezpieczeństwa itp. obwiniając za swoja niekompetencję
organizacje ekologiczne.
www.greenpeace.pl/campaigns/story/story_12.html
www.rospuda2004.republika.pl/
www.rospuda.most.org.pl/
www.decentrum.most.org.pl/viabalticastop/introx.htm
Czego Naprawdę Chcą Ekolodzy w sprawie Rospuda – Obwodnica
www.rospuda2004.republika.pl/warianty.htm
www.pnrwi.most.org.pl/dz/artykul.php?msgid=127
Marcin Korniluk - Rospuda znów zagrożona!
(...) Obwodnica - ekonomiczny nonsens
Przy tak dużym i nieodwracalnym zniszczeniu przyrody co najmniej dziwny wydaje
się stosunek planistów, drogowców, lokalnych i wojewódzkich władz do budowy
obwodnicy. Pominięte zostały nie tylko niemal wszystkie uwagi organizacji
ekologicznych i przyrodników (poza jedną - by obwodnica nie przebiegała przez
dolinę po nasypie), ale i argumenty ekonomiczne. Przeprowadzenie obwodnicy
estakadą w tak trudnym terenie wielokrotnie zwiększa koszta inwestycji.
Jest to tym dziwniejsze, że organizacje ekologiczne od początku kampanii
proponują wariant alternatywny, przez Raczki, jako nie ingerujący drastycznie w
dolinę Rospudy. Przejście przez dolinę nastąpiłoby wówczas w okolicach wsi
Młyniska i Topiłówka zamiast obecnie istniejącego mostu lub w jego sąsiedztwie.
Dolina rzeki w tym miejscu ma szerokość do 150 m i wystarczyłoby wybudować
jedno przęsło, bez potrzeby trudnej technicznie i kosztownej budowy estakady
przez Rospudę w jednym z najbardziej szerokich miejsc doliny (516 m.). Koszty
budowy obwodnicy i jej ewentualnej późniejszej eksploatacji będą wyższe także
ze względu na trudne warunki klimatyczne. (...) Wpływ na to mają takie zjawiska
jak: temperatura (...); pokrywa śnieżna - średnia roczna liczba dni w roku z
pokrywą śnieżną to 101 dni; mgła - średnia roczna liczba zamglonych dni w roku
to 45 dni, 30% mgieł utrzymuje się powyżej 6 godzin; opady - stosunkowo
wysokie, średniorocznie 550-600 mm.
Powyższe dane nie pozostają także bez znaczenia, jeśli weźmiemy pod uwagę
lekkomyślność, z jaką pomysłodawcy budowy obwodnicy podeszli do przewozu
substancji niebezpiecznych. Prognoza zagrożenia wylewem substancji
niebezpiecznych do środowiska wodnego i gruntowego na terenie planowanej
obwodnicy Augustowa zakłada prawdopodobieństwo katastrofy ekologicznej jako
niewielkie, gdyż wskutek wyliczeń określono, że rozlanie substancji
niebezpiecznych może się przydarzyć raz na 29 lat. Dane zawarte w tej samej
prognozie określają liczbę samochodów transportujących substancje niebezpieczne
przez obwodnicę na 104 w ciągu doby.
W związku z publicznym wyłożeniem (...) dokumentów odnośnie do planowanej
inwestycji wiele organizacji z województwa podlaskiego i całego kraju wniosło
uwagi dotyczące obwodnicy oraz złożyło wnioski o bycie stroną w postępowaniu
administracyjnym. W przypadku zakończenia wszelkich możliwych procedur prawnych
będziemy starali się o zablokowanie finansowania budowy obwodnicy w
dotychczasowym wariancie ze środków zagranicznych i krajowych.
Na koniec wypada zgodzić się z słowami A. Sęczka - dyrektora Okręgowej Dyrekcji
Dróg Publicznych w Białymstoku, wypowiedzianymi w Żarnowie na sesji Rady Gminy
Augustów, że "z żadną obwodnicą w kraju nie było tyle problemów, co z tą w
Augustowie". Dokładnie to samo myślą ekolodzy. Cztery lata zostały zmarnowane z
powodu uporu lokalnych włodarzy i drogowców tkwiących cały czas w realiach
socrealizmu, nie akceptujących konsultacji społecznych i nie potrafiących
zaakceptować innych propozycji przebiegu trasy.
Marcin Korniluk e-mail: korec@o2.pl
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Protest ekologów
OBWODNICA AUGUSTOWA-NIE TAKI PRZEBIEG OBWODNICA AUGUSTOWA-NIE TAKI PRZEBIEG...
Kłopoty z obwodnicą Augustowa polegają na tym, że dotychczas wytyczony jej
przebieg przez samorządy, Wojewodę i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i
Autostrad jest:
- sprzeczna z prawem, ekonomią i zdrowym rozsądkiem, co powoduje opóźnienia w
jej realizacji i zagraża możliwości finansowego wsparcia przez Unię Europejską.
- Nie zaplanowano obwodnicy od np. strony południowo-wschodniej, przewidując
np. projektowane przejście graniczne w Lipszczanach (do Grodna).
- obecnie planowany przebieg przecina najatrakcyjniejsze tereny augustowskich
jezior, poprzez hałas i zniszczenie krajobrazu zmniejszając ich atrakcyjność i
niszcząc możliwości turystyczne.
- właścicielom gospodarstw agroturystycznych zamiast poszanowania ich praw
grozi się przymusowym wywłaszczeniem poniżej wartości gruntów.
- Obwodnica wytyczona przez bagniste tereny przyrodnicze powoduje konieczność
budowy kosztownych nasypów i długiego mostu,
- osuszenie terenów spowoduje zniszczenie przyrody wilgotnych terenów, w tym
ostatniego w Polsce obszaru występowania gatunku storczyka.
- Obecnie w Augustowie Tiry nie jeżdżą przez centrum miasta, można by porównać
tę sytuację do Białegostoku, w którym również część tranzytu w kierunku na
Lublin odbywa się ulicami Poleską, Towarową, Piastowską - winę za obecny stan
rzeczy ponosi fakt, że Augustów nie powinien rozbudowywać się wzdłuż tej trasy,
jednak jak w wielu polskich miastach drogi które mogłyby spełniać funkcję tras
obwodowych na skutek dogodnego dojazdu i braku planowania błyskawicznie
obrastają zabudową, stając się wkrótce częścią miast - np. w Białymstoku szosa
obwodowa po wybudowaniu Auchan, osiedla TBS traci swoją rolę przenosząc ruch
związany z miastem. Winę za ten brak planowania ponoszą władze Augustowa, które
oprócz uczynienia z obietnic wybudowania obwodnicy dyżurnego hasła wyborczego
nie uczyniły wiele w ramach posiadanych środków i możliwości, by rozwiązać
problemy związane z przeniesieniem i brakiem zabudowy wzdłuż dotychczasowej
trasy, poprawę bezpieczeństwa itp. obwiniając za swoja niekompetencję
organizacje ekologiczne.
www.greenpeace.pl/campaigns/story/story_12.html
www.rospuda2004.republika.pl/
www.rospuda.most.org.pl/
www.decentrum.most.org.pl/viabalticastop/introx.htm
Czego Naprawdę Chcą Ekolodzy w sprawie Rospuda – Obwodnica
www.rospuda2004.republika.pl/warianty.htm
www.pnrwi.most.org.pl/dz/artykul.php?msgid=127
Marcin Korniluk - Rospuda znów zagrożona!
(...) Obwodnica - ekonomiczny nonsens
Przy tak dużym i nieodwracalnym zniszczeniu przyrody co najmniej dziwny wydaje
się stosunek planistów, drogowców, lokalnych i wojewódzkich władz do budowy
obwodnicy. Pominięte zostały nie tylko niemal wszystkie uwagi organizacji
ekologicznych i przyrodników (poza jedną - by obwodnica nie przebiegała przez
dolinę po nasypie), ale i argumenty ekonomiczne. Przeprowadzenie obwodnicy
estakadą w tak trudnym terenie wielokrotnie zwiększa koszta inwestycji.
Jest to tym dziwniejsze, że organizacje ekologiczne od początku kampanii
proponują wariant alternatywny, przez Raczki, jako nie ingerujący drastycznie w
dolinę Rospudy. Przejście przez dolinę nastąpiłoby wówczas w okolicach wsi
Młyniska i Topiłówka zamiast obecnie istniejącego mostu lub w jego sąsiedztwie.
Dolina rzeki w tym miejscu ma szerokość do 150 m i wystarczyłoby wybudować
jedno przęsło, bez potrzeby trudnej technicznie i kosztownej budowy estakady
przez Rospudę w jednym z najbardziej szerokich miejsc doliny (516 m.). Koszty
budowy obwodnicy i jej ewentualnej późniejszej eksploatacji będą wyższe także
ze względu na trudne warunki klimatyczne. (...) Wpływ na to mają takie zjawiska
jak: temperatura (...); pokrywa śnieżna - średnia roczna liczba dni w roku z
pokrywą śnieżną to 101 dni; mgła - średnia roczna liczba zamglonych dni w roku
to 45 dni, 30% mgieł utrzymuje się powyżej 6 godzin; opady - stosunkowo
wysokie, średniorocznie 550-600 mm.
Powyższe dane nie pozostają także bez znaczenia, jeśli weźmiemy pod uwagę
lekkomyślność, z jaką pomysłodawcy budowy obwodnicy podeszli do przewozu
substancji niebezpiecznych. Prognoza zagrożenia wylewem substancji
niebezpiecznych do środowiska wodnego i gruntowego na terenie planowanej
obwodnicy Augustowa zakłada prawdopodobieństwo katastrofy ekologicznej jako
niewielkie, gdyż wskutek wyliczeń określono, że rozlanie substancji
niebezpiecznych może się przydarzyć raz na 29 lat. Dane zawarte w tej samej
prognozie określają liczbę samochodów transportujących substancje niebezpieczne
przez obwodnicę na 104 w ciągu doby.
W związku z publicznym wyłożeniem (...) dokumentów odnośnie do planowanej
inwestycji wiele organizacji z województwa podlaskiego i całego kraju wniosło
uwagi dotyczące obwodnicy oraz złożyło wnioski o bycie stroną w postępowaniu
administracyjnym. W przypadku zakończenia wszelkich możliwych procedur prawnych
będziemy starali się o zablokowanie finansowania budowy obwodnicy w
dotychczasowym wariancie ze środków zagranicznych i krajowych.
Na koniec wypada zgodzić się z słowami A. Sęczka - dyrektora Okręgowej Dyrekcji
Dróg Publicznych w Białymstoku, wypowiedzianymi w Żarnowie na sesji Rady Gminy
Augustów, że "z żadną obwodnicą w kraju nie było tyle problemów, co z tą w
Augustowie". Dokładnie to samo myślą ekolodzy. Cztery lata zostały zmarnowane z
powodu uporu lokalnych włodarzy i drogowców tkwiących cały czas w realiach
socrealizmu, nie akceptujących konsultacji społecznych i nie potrafiących
zaakceptować innych propozycji przebiegu trasy.
Marcin Korniluk e-mail: korec@o2.pl
+
Przejrzyj resztę wiadomości
Temat: Protest ekologów
WYWŁASZCZENI=Obwodnica niezgody Obwodnica niezgody www.rospuda2004.republika.pl/ob_niezgody.htm
Rolnicy z gminy Augustów i Nowinka domagają się od samorządów wysokich
odszkodowań za straty poniesione w związku z planami poprowadzenia przez ich
grunty obwodnicy augustowskiej. W ramach rekompensaty gminy mogą ponieść
wydatki nawet rzędu kilku milionów złotych. Ale chłopi nie dają za wygraną.
Wszystko wskazuje na to, że sprawa trafi do sądu. W gminie Augustów trzech
rolników z Mazurek i Topiłówki oraz Stowarzyszenie Hrabstwo i Gmina Dowspuda
ubiegają się o wysokie odszkodowania. Opiewają one na ok. 2 mln złotych.
Natomiast w gminie Nowinka 9 rolników z miejscowości Gatne I i II również
domaga się zadośćuczynienia finansowego za straty poniesione w związku z
sąsiedztwem trasy szybkiego ruchu. Bagatela, ich roszczenia przewyższają
wysokość budżetu gminy. (...) Rolnicy są przekonani, że ruchliwa obwodnica
pozbawi ich grunty dawnej atrakcyjności. Dla Antoniego Monwida, mieszkańca
Mazurek to prawdziwa klęska.– Już od pięćdziesięciu lat prowadzimy gospodarstwo
agroturystyczne. Droga przejdzie dokładnie przez środek osady Ślepsk. Będę
odcięty od jeziora, a moje grunty zostaną za rzeką. Stracę jedyne źródło
utrzymania, którym jest wynajmowanie kwater wczasowiczom. A tak na marginesie,
ceny za wykup ziemi są po prostu śmieszne – mówił “Współczesnej” gospodarz.
W Mazurkach warszawska firma “Geotras,” działająca w imieniu Generalnej
Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, płaci ok. 3,60 zł za metr kw., w Topiłówce
– 6 zł, w Gatnem już tylko 4 złote. Zdaniem Mieczysława Iwaszko, sołtysa wsi
Gatne proponowana stawka jest stanowczo za niska. Tym bardziej, że w niedalekim
Augustowie dochodziła ona nawet do 14 zł.– Obwodnica pobiegnie przez sam środek
moich gruntów. Na potrzeby drogi pójdzie hektar, a pozostanie jeszcze dziesięć.
Żeby dojechać na własne pola, trzeba będzie nadkładać drogi. Na tym nie koniec
problemów. Mam dwadzieścia krów, ale kto kupi mleko z ołowiem? – pyta sołtys.
Mieczysław Iwaszko też nie jest zadowolony z proponowanych stawek ze wykup
ziemi.
– Cena miała być z nami negocjowana, tymczasem nie mieliśmy nic do powiedzenia.
Gdyby zaproponowano godziwe pieniądze, nikomu nie przyszłoby do głowy żądać
odszkodowań – tłumaczy.
Rozstrzygnięciem sporu rolnicy – samorządy gmin Augustów i Nowinka
prawdopodobnie zajmie się sąd.
Gminy pójdą z torbami? www.rospuda2004.republika.pl/z%20torbami.htm
W sumie około 9 milionów złotych żądają od samorządów rolnicy z gmin: Augustów
i Nowinka za straty jakie poniosą w związku z planami poprowadzenia przez ich
grunty obwodnicy augustowskiej. -To nierealne kwoty - oburzają się wójtowie. -
Gdybyśmy mieli zapłacić takie rekompensaty gminy zbankrutowałby. Jeżeli obie
strony nie dojdą do porozumienia sprawa trafi do sądu.(...)
Zbigniew Szymański, sekretarz gminy Nowinka przekłada stos papierów.
-Pierwsze dziewięć pism z żądaniem rekompensaty otrzymaliśmy drugiego marca -
wyjaśnia. - Ostatnie, dziesiąte, tydzień później.
Z jego informacji wynika, że dziesięciu rolników z miejscowości Gatne I oraz
Gatne II domaga się 6,8 min złotych odszkodowania oraz corocznej renty
wypłacanej od 2005 roku. Szymański pytany, na jakiej podstawie wyliczono tę
kwotę, wzdycha.
-O to samo zapytaliśmy w wysłanych niedawno do tych panów pismach - tłumaczy. -
Prosiliśmy, aby dokładnie wyjaśnili nam skąd wzięli takie, kosmiczne jak nam
się wydaje, ceny.
Odpowiedzi jeszcze nie otrzymaliśmy.
Z podobnym problemem boryka się wójt gminy Augustów. "Jego" rolnicy chcą około
2 min złotych. -Nie możemy zapłacić takiej sumy-zapewnia Zbigniew Buksiński. -
Po prostu nie mamy środków finansowych.
Żądający rekompensat rolnicy są pewni swoich racji i nie zamierzają ustąpić.
Zapewniają, że inwestycja bardzo mocno dotknie ich finansowo.
-Tak czy siak bylibyśmy stratni -mówią. - Jeżeli zgodzilibyśmy się na sprzedaż
działek za cenę, której żąda inwestor, to otrzymalibyśmy nędzne grosze. Przy
czym pamiętać należy, że ruchliwa obwodnica pozbawi grunty, które nam
pozostaną, dawnej atrakcyjności. (...) Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że
wściekłość rolników wywołał proces wywłaszczeniowy jaki rozpoczął wojewoda, gdy
mimo perswazji nie chcieli sprzedać swoich gruntów.
-Proponowane stawki były żałosne- denerwują się. - O połowę niższe niż te,
które proponowano właścicielom gruntów położonych w Augustowie. Tam ceny
dochodziły nawet do 14 złotych.
Działająca w imieniu inwestora-Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad -
warszawska firma "Geotras," za metr kwadratowy terenu płaciła od 3,60 do 6
złotych.
-To ceny rynkowe- twierdzi burmistrz Leszek Cieślik. - (...) Zapewnia też, że
można było negocjować wysokość stawki. - Negocjować? - zaperzają się rolnicy. -
Oni nie chcieli słyszeć o żadnych dyskusjach. Tylko straszyli "specustawą".
Gdyby zaproponowano nam godziwe pieniądze, nikomu nie przyszłoby do głowy żądać
odszkodowań.
Z protestującymi częściowo zgadza się Z. Szymański. -"Geotras" rzeczywiście
twardo negocjował. warunki mówi - I gmina sprzedała im swoje grunty. Ale my
rozumiemy, że w tym przypadku chodzi o wyższą konieczność. (...) -Ci ludzie
muszą uświadomić sobie jak wielkie będą koszty sprawy sądowej - tłumaczy
burmistrz. - I za-stanowić się czy warto tak ryzykować. (RKM)
Przejrzyj resztę wiadomości
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plorientmania.htw.pl
|
|
Cytat |
Diabeł: wielki, czarny znak zapytania. Napierski Stefan Debiutuje się do samej śmierci, a i śmierć jest też debiutem. Aleksander Kumor Dla konserwatysty refleksja nad podstawami własnego światopoglądu jest rodzajem profanacji tak samo jak konieczność udowadniania egzystencji Boga jest estetycznym zgorszeniem dla każdego prawdziwie wierzącego; jest wyprowadzaniem irracjonalnej wartości na poziom racjonalny, desakralizacją boskości, której odebrany zostaje urok tajemniczości, bez której nie można pewnie stawić czoła lewicowym czcicielom diabła na ich polach bitewnych rozumu. Georg Quabbe Dlaczego tak często ludzie, dla których bardzo dużo zrobiłeś, ciężko się na ciebie obrażają? Może dlatego, że przypominasz im o ich słabościach. Kirk Douglas, Syn śmieciarza, Autobiografia Aby uwierzyć w drugiego człowieka, należy najpierw uwierzyć w siebie. Żyć w harmonii ze światem widzialnym i niewidzialnym. Odnaleźć prawdziwe oblicze Boga. . . Ale czy miłość jest w stanie uchronić przed samotnością? Nie zapominajmy, że "Bóg ukrył piekło w samym sercu raju". Paulo Coelho
|
|